Summa sidvisningar

fredag 5 juni 2015

Lydnadsfokus

Och så kom sommaren med värme och solsken... Nej, knappast. Statistiken säger att det varit den kallaste maj månad på evigheter, och inte har juni börjat bättre. Bara gräs och ogräs växer, allt annat planterat står stilla i väntan på bättre tider. Hoppas det vänder nu, för det har varit i alla fall 18 grader idag!

I lördags var jag i Stockholm för att fira U som fyllde 70! På söndagen hade jag funktionärer till hjälp i träningen, så Messi fick ett pass dirigeringsapportering och vittringen. Apporteringen gick sådär, han blandar jättefina och säkra utföranden med okoncentrerade och vimsiga. Vittringen gick däremot kalasbra, och inte stördes han av 2½-åringen heller.

Måndagen var reserverad för lydnadsträning hela dagen för Niina Svartberg! Det regnade intensivt på morgonen, så vi bytte klubbens plan mot inomhushallen. Messi skötte sig utmärkt rent uppförandemässigt, han är ju nästan van vid att träna inomhus nu... Nåja. Vi började med en översyn av dirigeringsapporteringen, vårat skakigaste moment just nu. Messi visade upp alla våra problem, och det var ju bra att det blev tydligt... Nu ska jag höja ribban lite och låta honom jobba igenom momentet; om han gör något fel får han göra om från början. När han släpper i koncentration ska jag inte hjälpa till, utan han får ta större ansvar i genomförandet. Dessutom ska jag testa nya handtecken i fall det underlättar. Rutan gick bra, han kom lite grunt på första skicket, så jag kan säkra upp med några skick med target också. Han tjuvstartade inte på inkallningen, men han ryckte till; bra att träna mer på. Träna också konskick separat med olika distanser och vinklar.
Hopp-apporten gick fint, trots att jag inte tränat den på kanske två månader då jag fortfarande inte hittat min metallapport (hm!!) Han sökte verkligen upp hindret, men gripandet kan bli snabbare. Hans första försök var bäst, så från och med nu ska jag inte tjata det momentet; det räcker med en gång varje träningspass.
Inkallningen gick kalasbra, där jobbade vi främst med en massa störningar för att han ska lyssna ordentligt på mina kommandon, inte tävlingsledaren. Gå-i-z klarade han så bra i tagandet av positionerna, men han har för mycket framåtdriv i fotgåendet.
Vittringsapporteringen gick lysande bra, men hemma har han varit lite oengagerad. Behöver bara göra en repetition per träningspass framöver för att inte tråka ut honom.
Han fick också göra platssittning och platsliggning med mycket störning, han har ju lagt sig på platssittningen ett par gånger på träning. Inga problem märktes nu, men jag fortsätter med tydlig belöning ett tag igen. Avslutade med fotgåendet, och det var riktigt dåligt... Han var ovanligt ljudlig, forcerad och övertaggad. Det blev bättre på slutet när jag gav dämpande belöning och han jobbat ett tag, men det duger ju inte. Trist, jag som tycker att vi gjort framsteg inom fotgåendet, hoppas vi hittar tillbaka till det lugnare utförandet per omedelbart.

I onsdags tränade vi bara på platsmomenten, det gick bra. Extra fokus på uppsittandet, det är lite omständligt i eliten.

Igår fick Messi göra dirigeringsapportering och vittringen på gräsytan vid fotbollsplanen. Han behövde en omstart på dirr-appen, och en gång grep han fel apport, men resten av försöken var riktigt bra. Testade en mer svepande handrörelse som jag tror blir bra. Vittringen fick han två försök på, med apportering emellan. Jag hade bett vaktmästaren (!) på jobbet att hålla i pinnarna på morgonen för att få en helt okänd doft. Messi blev nog lite förvånad, för han lyfte på huvudet och tittade på mig en sekund innan avsökningen... Annars jättebra utföranden.

Nu har jag rensat färdigt i jorden som ska bli det nya stora odlingslandet! Började gräva redan i höstas, och först nu är det ogräsfritt... Nu ska ny jord på och vändas ner, sedan är det dags att så och plantera. Hoppas på gynnsamt väder framöver...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar