Summa sidvisningar

torsdag 3 juli 2014

En dag kvar...

... till semestern, alltså! Känns overkligt, och semesterkänslan saknas nästan helt beroende på vädret och att det är fullpackat på jobbet, ingen avtrappning här inte. Men nu ska vädret bli bättre, till lördag spås +25 och det är otroligt efterlängtat.

Idag fick vi en härlig överraskning; hästarna i hagen vid sjön har flyttats till ett annat bete, så hagen är öppen för passage! Vet inte hur länge det varar, men det var himla skönt att få gå fritt på gräsmarkerna igen. Kollade av mitt ställe där det brukar växa Karl-Johansvamp, men där fanns bara flugsvampar för tillfället.

Nu har vi bytt fokus från lydnad till jaktträning, så i veckan har jag gjort lite linjetag, närsök och dirigeringar; medelst dummies. Messi var inte alls imponerad när det var dummy som apporteringsobjekt, han har ju uteslutande tränat med vilt de senaste månaderna. Faktum är att han på linjetagen sprungit rakt över dummyn, stannat när jag blåst stopp, men bara tittat på mig när jag tecknat för närsök. "Det finns ingen anka här", har han sagt... Så i två dagar har jag fått övertyga honom om att han visst ska hämta dummies nu, och idag jobbade han i bra stil. Han är väldigt bra på att använda näsan, det är min räddning eftersom jag inte klarar att styra honom hur mycket som helst. Jag har liksom nöjt mig med höger, vänster och ut; sen får han sköta resten... Fast den där närsökssignalen får vi ta ett nytt grepp om, den funkar som övning men knappast i skarpt läge.
Tino var också själaglad idag när vi kunde gå i hagen igen! Han fick några markeringar och lite annat småpyssel, han tycker ju att dummies är bäst. På tillbakavägen hittade han en stor stock att bära hem, så lyckan var fulländad.
Och nu är det bara en dag till innan semestern...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar