Summa sidvisningar

torsdag 30 september 2010

Återbesök

Idag har jag och hundarna varit hos veterinären igen... Messi för återbesökskontroll efter tandoperationen och vaccinering, Tino var bara med som sällskap och Emil för provtagning under hela dagen. Det var glädjande besked för Messi, såren hade läkt på bästa sätt! Väldigt skönt att höra!

Gammelmannen Emil var på kliniken från morgon till kväll för att lämna blodprov löpande under dagen, provsvar kommer först om någon vecka. Han har diverse symtom som viktnergång, ökad törst och ökad urinering. Det ser inte direkt lysande ut, men han visar inga tecken på nersatt allmäntillstånd, och blodsockret är normalt, så vi får ta det för vad det är. Än så länge är han "som vanligt"!

Tino fick följa med på en cykeltur idag, något jag sällan gör, jag tror att det sliter ganska hårt på kroppen. Men som omväxling kan det vara roligt, speciellt när han annars blir hämmad av en långsam (nåja...) valp och en dito åldring.

Jag har påbörjat Messis apporteringsträning! Testade först med "spontanmetoden", men det ledde till tugg och vilja att gömma sig med apporten, så den förkastades. Tränar nu helt operant, men än så länge utan klicker. På några få träningstillfällen förstod han att dutt på dummyn ger godis, nu kan han dutta på dummyn även om den ligger på golvet eller om jag håller den åt sidan. Han börjar så smått att gapa efter den, känns som att det har gått väldigt fort. Han är helt klart mer bytesmedveten än någon av mina tidigare hundar, så där måste jag ta mig en funderare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar