Summa sidvisningar

söndag 12 april 2015

Vår på riktigt

Så har påsken kommit och gått! Jag var ledig tre påskdagar, och kunde fira påsk på landet i godan ro. Vädret var bättre än utlovat, det var mestadels soligt men kallt.

Det blev stort fokus på hundträning, jag hade ju funktionärshjälp hela tiden... Det viktigaste jag ville ha hjälp med var vittringsapporteringen. I elitklass ska pinnarna läggas ut av en funktionär som tar i pinnarna, så att hunden ska särskilja min doftpinne från funktionärens. Messi fick ordentlig mängdträning; han fick totalt fyra träningspass med 3-4 försök per gång. Han valde rätt pinne alla gånger med bra avsökningar, med bara enstaka pyttesmå fel. Känns bra att han visade stabilitet många pass i rad!
Jag hade med mig två änder också, så vi gjorde fyra pass med viltträning. På flera pass hade jag funktionärshjälp igen, så det utnyttjades naturligtvis. Fick fin träning med långa dubbelmarkeringar, dolda linjetag med störningsmarkering och mini-sök jag kunde skicka honom helt blint på. När jag tränade själv gjorde vi klockan-övningar med framåt, stopp, vänster, höger och ut.
Han började med att "fråga" på ett par av de inledande upptagen, och vid något tillfälle hade han lite väl mycket spring i benen, men annars jobbade han väldigt fint. Nu var det ju bara övningar på land utan alltför långa avstånd och på känd mark, men vi har i alla fall kommit igång med viltträningen!

Väl hemma igen blev det några intensiva arbetsdagar utan hundträning, men i torsdags gjorde vi ett pass med dummies. Började med ett 4-dummy-sök på ett litet kuperat område med flera diken. Messi dristade sig till att byta dummy(!!), men Tino jobbade jättefint för omväxlings skull... Sedan skulle jag kasta en trippelmarkering, men den andra dummyn fastnade i en gran. Så det blev många tomma kast att titta på för hundarna när jag försökte få ner dummyn som fastnat... När jag äntligen fått ner dummyn skickade jag Messi på den först kastade, och han gick rakt på den trots störningen. Sedan fick Messi någon till markering, men han fick mest sitta passiv när Tino fick markeringar. Messi fick istället några dolda linjetag; det mesta gick problemfritt.  

Idag var det kosläpp här på grannmarken, redan! Hundarna fick en rejäl skogspromenad i blåsvädret, innan Messi fick ett lydnadspass på hemmaplan. Började dock med platsmomenten för de båda, men det blev inte bra då Messi lade sig ner på platssittningen; tror det var första gången det hände... Han kändes lite seg, men ändå.
Därefter en kedja med fotgående, gå-i-z, inkallning, rutan och fjärrdirigering. Inga stora missar, och framför allt var han helt tyst rakt igenom; han var nog lite trött...! Efter belöningen gjorde vi apporteringsdirigering; den första åt höger gick perfekt, men den andra åt vänster fungerade inte, så det blev en omstart. Den vänstra var extra svår då apporten låg gömd i högre gräs i en nerförsbacke, så vi får träna mer på sådana svårigheter. 

Ska vi avsluta med ett nytt vårtecken...? Sädesärlan har kommit! Hoppas någon hittar till min nya fågelholk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar