Summa sidvisningar

tisdag 2 juli 2013

Högsommarträning

Dags för en uppdatering igen, trots att de flesta verkar ha semester nu, dock inte jag. Jag har ju delat upp mina semesterveckor för att förlänga säsongen, men just nu känns det inte optimalt. Men man har bara ett visst antal dagar att spela med, tyvärr räcker de inte så långt som man skulle vilja...

I torsdags gick vi till brukshundklubben för ett träningspass, hade faktiskt sällskap av ett annat ekipage. Ryttarna på andra sidan fältet var också i farten, samt någon hundrastare, så lite störningar erbjöds. Med Messi ville jag testa av de momenten som inte funkade på provet före midsommar, och Tino fick en liten blandad kompott.
Messi fick gå mycket fotgående (något ljud och för hög laddning i början), inkallning, fyra skick till rutan; samt metallapporten både som enkel och med hopp. Fick lägga ner honom en gång i början av fotgåendet för att han skulle samla sig, och hittade till slut bra utföranden. Inkallningen gick som väntat väldigt bra, både med och utan ställande. Rutan såg bra ut, även om två av skicken krävde lite tankearbete av honom, varierade med att belöna ställandet och att göra hela momentet. Metallapporten gick jättebra, även som hopp-apport. Kvällens träning förstärker min tes om att vi mest behöver hitta rätt i de kortsiktiga förberedelserna inför ett prov, samt att träna mer med använda okända metallapporter.

Tino fick gå mycket fotgående, det fanns mer att önska på flera områden, men han anstränger sig i alla fall... Sättandet var mycket bra, och rutan fick han göra tre gånger. Ett skick var riktigt dåligt, ett skapligt och ett jättebra. Han har svårt att hålla sig cool kring rutan, det ser ofta virrigt och stressat ut. Metallapporten var kalasbra, testade också med hopp-apport. Efter lite pyssel såg det bra ut, han hade glömt det där med återhopp när jag kastar lite snett.

I helgen var vi på landet och njöt av fortsatt fint väder. På söndagen blev det ett par rejäla träningspass med dummies för de båda. Messi var först ut, han fick sitta plats medans jag kastade ut tre dummies på vattnet, han hörde med såg inte nerslagen. Därpå tolling, och då kom det ett par frustrationsljud, minsann. Avbröt då och gick lite sida-gående innan tollingen fortsatte. Sen fick han gå på söket i vassen. Två kom in fint, sedan sökte han överallt men hittade inte den sista. Jag gick och kollade läget, och såg att dummyn drivit iväg typ 40 meter på öppet vatten mot grannens vass. Testade en gång att skicka Messi, han gick ut kanske 25 meter, men vände sedan. Han är inte tränad för sådana uppgifter, så det var bara att hämta dummyn med roddbåten. Fortsatte sedan med fler sökuppgifter och markeringar, och nu fungerade igångarna riktigt bra.

Tino fick göra sökuppgifter i strandkanten, markeringar och linjetag på land; allt med samma schvung. Han hade ovanligt svårt att sitta stilla i väntan på sin tur, men uppgifterna löser han fint.
Messi fick sedan fortsätta med ett sök på land utan krux, samt två längre markeringar ut på öppet vatten med hjälp av funktionär från roddbåten. Han behövde lite hjälp på den ena igången, han ville kolla från bryggan först, men det gillas inte.
Avslutade dagen med att kasta dummy på vatten där jag hämtade själv (hade ett snöre fastknutet i dummyn som jag halade in den med). Det var välbehövligt för båda!

Idag tog jag med mig två valpdummies för några övningar på vatten och land. Messi fick två omgångar med dubbelmarkeringar på vattnet, den första gången tänkte han byta dummy; ve och fasa. Igångarna gick kalasbra från lerig strandkant, och han fick ta sig 10-talet meter genom högt gräs på in- och utvägen. På land körde vi linjetag, ut-skick och påminnelseövning om att ta en dummy i taget; gick i huvudsak bara bra.
Tino fick till sitt förtret ingen vattenapport; men flera linjetag, vänsterskick, ut-skick och någon markering. Det såg bra ut utan fel på momenten, men lite hets hann han med, förståss...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar