Summa sidvisningar

tisdag 20 augusti 2013

Skördetider

Tiden går, nu har skolorna börjat igen. Svalorna har dragit söderut, och visst börjar det bli mörkare på kvällarna... Men det är fortfarande sommar! Hästarna står kvar i "kohagen", fast nu har bonden skördat vetet, så idag kunde vi gå på stubbåkern och därmed komma bort till gräsmarkerna. Härligt! Hundarna firade med ett dopp i det vanliga diket, fast torkan hade gjort krondiket till en lerpöl. De var helt svarta av lera när de kom upp, så det blev till att bada de båda när vi väl kommit hem. Kanske inte helt enligt mina planer.

I onsdags gjorde vi ett lydnadspass på en parkeringsplats i brist på bättre. Tino var lite ostadig i fotpositionen, men hade fin attityd. Vittringen fick han två försök på, båda blev rätt. Messi var helt tyst i fotgåendet; hör och häpna! Saken var den att jag inte visade belöningen innan, som dessutom var tråkiga foderpluttar. Vet inte hur jag skall kunna överföra det till en provsituation, men det är en bra iakttagelse. Inkallningarna fungerade bara bra. Vittringen fick han göra tre gånger, alla blev rätt. Han gjorde jättebra avsökningar, tog pinnarna i cigarrgrepp; men han höll fast och stilla.

I fredags blev det en kort träning bara för Messi. Det blev en hel del fotgående, men han var speedad och behövde lång uppvärmning innan han hittade rätt position. För övrigt fick han jobba med rutan och metallapporten. Rutan hade jag placerat så att han fick springa förbi platsen där apporten låg, vilket blev en svår och bra störning. Använde metallapporten som "belöning" för väl genomförda (del)moment, jag vill ju ha lite rappare upptag som förhoppningsvis håller även i provsituationen.

Helgen tillbringades på landet i skapligt väder. Hittade ett 20-tal kantareller trots de kruttorra markerna, och i grönsakslandet var det lika torrt. I hundträningen låg fokuset låg på att göra klockan-övningar i vattnet i det grunda sundet, något vi inte gjort tidigare. Messi var först lite konfunderad över att lämna av dummyn till mig i vattnet, jag står ju alltid på land annars... Skicken åt höger respektive vänster gick genomgående bra, även som dolda. Han hade klart svårare med "ut", speciellt eftersom han då behövde ta sig över en stenpir för att komma ut i vattnet igen. Övning ger dock färdighet, så det såg bättre ut allt eftersom.

Idag blev det några lydnadsmoment igen med fokus på sättande under gång, inkallning och fjärrdirigering. Sättandet gick bara bra, trots att jag inte tränat det på ett tag. Inkallningarna var fina, med anpassat tempo. Detta gällde de båda, skillnaden ligger i fjärren, där Messi ligger i framkant. Testade skifterna på 12 meter, och det kändes rätt stabilt, men ett litet felskifte smög sig in. Jobbar vidare med "omvänt lockande" för att bygga in säkerhet och stabilitet. Ingen försämring sågs när jag körde momenten som kedja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar