Summa sidvisningar

söndag 9 februari 2014

Ber om ljus

Gråvädret fortsätter... Statistiken säger att det varit futtiga 14 soltimmar under januari mot normala 40 timmar, även det låter ju löjligt lite. Inte konstigt att man blir "aningen" less på det hela!!

Tinos frambenshälta gick över på 2-3 dagar, han är fullt återställd nu. Det lilla energiknippet är liksom inte nöjd när han inte får springa, så jag är tacksam över det snabba tillfrisknandet. Tyvärr drabbades jag av magsjuka natten till lördag, så igår blev det en helt stillsam dag igen av förklarliga skäl... Men jag har återhämtat mig rätt bra och idag har vi varit på långprommenad som vanligt. Även Tino bjöd upp till jaktlek, annars är det mest Messi som sätter igång sin kompis; något uttråkade var de.

I måndags fick Messi lite träning när Tino var konvalecent. Det blev några jättefina konskick, 6-7 skick till skålarna i dirr-appen; två gånger hade han drag till mittenskålen men kunde stoppas. Sedan en närsöksövning där jag skickade mot känd område, blåste stopp och sedan närsökssignalen; gick bara bra.

Tisdagens träning var med fokus på fotgåendet. Båda var tysta, men båda hade lite frammåtdrift. Messi fick också göra en kedja med fotgående, sättandet och inkallning; gick jättebra.

I torsdags gjorde vi ett lite längre pass på kyrkans parkering. Fotgåendet var som i tisdags, jag är mest nöjd med att ljuden har minskat betydligt, även om något pytteljud fortfarande förekommer. Sedan fick Tino göra två omgångar med vittringsapportering, båda gick så bra. Messi valde fel pinne på första försöket, trots fint sökarbete. Inte bra... Fick sedan två repriser som satt utmärkt. Konskicken gick jättebra, och han gjorde alla rätt på skicken till skålarna i dirr-appen.

Dagens aktivitet begränsade sig till dummysök med fem apporter, all snö har smält bort nu. Messi fick börja, och gjorde ett jättefint arbete; snabb och effektiv. Tino hade väldigt mycket spring i benen, jag såg att han var på helt rätt ställen, men näsan var inte påkopplad i tillräcklig utsträckning. Det blev ganska tjafsigt, men alla kom in till slut. Sedan fick Messi ett sök till på samma mark, utmanade lite med svåra placeringar och utökat avstånd. Han fick in tre snabbt, fick leta ett tag efter den fjärde, men hittade inte den sista. Så jag satte honom och hämtade dummyn själv, visade den och kastade in den på samma ställe i vassen. Messi fick sätta sig med ryggen mot vassen och vänta på startsignal tills jag gått tillbaka till utgångsstället. På så sätt fick vi ett ganska bra avslut på söket ändå. Avrundade med ett närsök, det gick bara bra. Han verkar ju kunna grundövningen, så nu får jag gå vidare för att hitta felet; alltså att signalen inte funkar på avstånd invävt i en annan övning.

Visst är det härligt att OS har börjat! Det har ju börjat bra dessutom, tänk att alla svenska herrar var inom plats 14 idag på skiathlon, inlusive en andra plats! Heja, heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar