Summa sidvisningar

onsdag 16 april 2014

Trött!!

Det har varit några fullmatade dagar sedan sist, jag kommer nog inte ens ihåg allt vi gjort, men jag gör ett försök till sammanfattning.
I torsdags förra veckan gjorde vi ett lydnadspass på gräsmarkerna för att spara lite tid jämfört med att gå till klubben. Messi fick börja med fotgående med tre belöningar, tyvärr med ett ljud. Sedan en kedja med ett kortare fotgående, sättandet, inkallning, rutan, metallen och fjärrdirigering. Inga nollor, men några småfel. Sedan detaljstudier, jobbade speciellt med avslutningen på fjärren, där han har för mycket belöningsförväntningar. Rutan fick han göra två gånger, båda gick utmärkt förutom ett dk på läggandet. Tino fick göra fotgående, inkallning, rutan (med ett dk på ställandet) och metallen.

På fredagen var det vila, för hela helgen skulle tillbringas på jaktkurs för Anita med ett gäng andra tollare. Jag hade sett fram emot att träna tolling och vattenarbete, men så blev det inte, utan ett massivt paket med markeringar och dirigeringar/linjetag i skogen. Messi började på sitt tristaste sätt med allmän okoncentration och lågt engagemang, kombinerat med ljud i pauserna. Efter lunch kom dock änderna fram, och han visade igen att det är vilt som betyder något, och höjde sig rejält. På söndagen började vi på nytt med dummies, det gick väl ok, men det var på eftermiddagen han blev engagerad, för då jobbade vi med änder. Men att han verkligen prioriterar vilt är ingen nyhet för mig, och hans vilthantering var klanderfri rakt igenom. Han var väldigt ljudlig mellan momenten, han har svårt att vänta på ingenting,- men är helt tyst när han är i arbete. Han reagerade inte på skotten, och det sköts frekvent hela dagarna. Han kan inte linjetag i skogsmark, det vet jag redan för vi tränar uteslutande på fält av praktiska orsaker, men på landet har vi tillgång till annan mark, så det blir mer träning i skog framöver. Det var väldigt nyttig träning, men jobbig, och vi blev otroligt slitna.

I måndags hasade jag mig fram på prommenaderna, jag var mycket tröttare än Messi. Igår gjorde vi en liten lydnadsinsats; det blev en kedja med fotgående, sättande, inkallning och fjärren. Allt i tysthet, vilket var väldigt trevligt. Han presterade flera jättebra skiften i fjärren när vi jobbade med detaljerna, men som helt moment blir det lätt något framflytt. Fast jag strävar inte efter mästerskapsmässiga skiften, jag bara hoppas vi kan klara av ett hyfsat elitmässigt utförande. Idag hade jag verkligen behövt träna lydnad, men det hanns inte med. Det är (för) mycket nu...!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar