Summa sidvisningar

tisdag 1 april 2014

Viltträning och lydnadskursdag

Jag har haft turen att komma med på en jaktkurs, så nu har planeringen för den närmaste tiden fått justerats från WT och dummies till viltträning. Så i lördags tog jag med mig två änder för ett pass ute på gräsmarkerna, och det var minsann på tiden. Senaste träningen med vilt var... på nyårshelgen...! Nåväl, Messi visade inga tecken på ringrostighet, han bara tog vid där vi slutade senast. Jag presenterade viltet och gömde änderna i sökrutan, cirka 60-70 meter på djupet. När han var ute i marken kved han till en gång, men kom strax i med anden i galopp, så jag tänkte inte mer på det. Fortsatte med övningarna, så som linjetag och dirigeringar med ut/höger/stopp. Han missade det första ut-skicket, men sedan gick allt bara bra, och allt vilt levererades i hand. Tino fick ett par små övningar med and han också, men det går inget vidare, han är inte direkt stabil i hanteringen, om jag säger så...
Senare på kvällen var vi på födelsedagsmiddag, dit också hundarna var välkomna! Då märker jag att Messi har ett litet sår i ljumsken, eftersom han slickade sig lite väl omsorgsfullt. Typiskt!! Nu får han gå med krage, och jag håller såret rent och under noggrann uppsikt. Messi är helt opåverkad, så det ska nog gå bra, men någon vattenträning blir det inte den närmaste veckan i alla fall.

Tog en lugn dag på söndagen, alla var trötta efter lördagens begivenheter. Messi fick dock göra dirr-appen, med ett enstaka fel då han hade drag mot den mittersta skålen, men han kunde styras rätt. Nu är vi framme vid att han kan springa till konen tio meter ut, stanna där och ta dirigering åt de olika hållen. Har inte vågat prova med apportbockar ännu...

Måndagen bjöd på en semesterdag, fast utan vila. Vi var nämligen iväg på lydnadsträning hos Niina Svartberg! Jag har tränat för Niina cirka två gånger om året de senaste åren, och får alltid med mig ny inspiration, tankar och framför allt information om hur vi utvecklats sedan sist. Några bortglömda detaljer blev blottlagda, exempelvis behöver insitten i avslutningarna en ny översyn. Och han behöver träna med mycket prylar på planen, de där små markeringskonerna har dragningskraft... Blev positivt överraskad av att fotgåendet var tyst och koncentrerat (fortsätter med den lugna belöningen!), och vi fick kvitto på att han nu är mogen för apportbockar istället för godisskålar i dirigeringsapporteringen. Får säkert anledning att återkomma till allt detta och mer därtill framöver!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar