Summa sidvisningar

tisdag 17 februari 2015

Trött på grått

Nu har det varit riktigt tråkväder att par dagar med blåst, nollgradigt och; grått, grått, grått. Prognosen spår "varmt" väder på 5-6 plusgrader snart, så då ska väl snön smälta bort.

Igår var jag ledig efter att ha jobbat hela helgen, och vi fick till en bra träning i skogen. Började med att smyga ut en dold dummy och gick sedan vidare till området för söket. Markavsnittet var öppet, men med terrängskiften som försvårade lite. Tre dummies var utlagda.
Messi fick börja med att ta det dolda linjetaget, gick jättebra. Sedan tog han in söket snabbt och enkelt. Därefter en ny doldis där linjen gick över använd mark. Den var visst väldigt svår, för jag fick ta tillbaka honom flera gånger innan han gick rätt, men när han väl tog mina tecken gick det jättebra. Nästa moment var en dubbelmarkering som han fick ta lite senare som en minnesmarkering, och avslutningen var en till doldis på helt ny mark. Den var på lite längre avstånd, och han jobbade så bra på den.
Tino fick samma 3-dummy-sök, en doldis och en dubbelmarkering. Gjorde även en till dubbelmarkering där han bara fick hämta den ena.
Hade med mig pannkaka som belöning, vilket höjde tempot och ambitionsnivån på Messis arbete. Tino har en annan inställning, jag får tvinga honom att ta belöning emellanåt för att lugna ner tempot... 
Väl hemma fick Messi göra konskick, de gick kalasbra. Fortsatte med lydnadsmomenten fotgående, inkallning och gå-i-z. Gjorde några lugna belöningar i den första delen av fotgåendet, och han var tyst hela tiden! Fortsatte länka med mer fotgående och de andra två momenten i sin helhet; det gick jättebra, även om jag mestadels fick gå raksträckor pga platsbrist.

Idag har vi hunnit med ett kortare träningspass med dummies. Fokus för Messi var på höger- respektive vänstertecken och "ut" (hunden vänder ett halvt varv utåt/bakåt). Höger-vänster känns stabilt, men han har fortfarande svårt att gå "ut" med störning av en annan synlig dummy. Det ÄR ju svårt, men jag ska se till att han får lyckas så ofta som möjligt så att han orkar fortsätta träna på den svårigheten med gott mod. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar