Summa sidvisningar

tisdag 3 februari 2015

Snön dominerar

Det galna vädret fortsätter, fast nu har det blivit minusgrader också... Här har det snöat oavbrutet sedan i fredags eftermiddag!! Nu har det ändå slutat, men det ska visst komma mer imorgon... I helgen var det plusgrader och tung blötsnö, så det blev inte så många centimeter. Men med minusgraderna har vi nu kanske 3 decimeter snö, med issörja under...

Söndagen började med sedvanligt skottande, sedan en promenad på den oplogade cykelvägen. Man vet att det har snöat (för)mycket när man får snö innanför stövelskaften... Mitt på dagen var vi ute i skogen för promenad och träning. På programmet stod dolda linjetag för Messi, och Tino fick några knepiga enkelmarkeringar.
Messi jobbade riktigt bra, och jag var bättre förberedd på att ingripa om något gick snett. Tog tillbaka honom på ett skick då han gick snett och inte tog högertecknet; omstarten gick jättebra. Det blir ju klart svårare om han har ett känt område strax intill, det blir en stark dragning, så det ska vi öva mer på. Tino klarade sina uppgifter strålande, och framför allt fungerade passiviteten jättebra när han fick sitta lös bakom mig.
När gårdsplanen var skottad fick Messi gå ett pass fotgående och göra positionerna i gå-i-z. Lite för mycket belöningsförväntan gav några ljud, men de avtog med hjälp av godisbelöning på marken.

Igår blev det en långpromenad genom det lilla samhället efter jobbet. Det var hysteriskt jobbigt att gå på cykelvägen till byn, totalt oplogat och så ska det visst vara. Det är ju bara jag som går där nu... "Vad ska man göra ändå fram till maj...?"
Idag har det kommit nästan en decimeter nysnö, så det var bara att skotta igen... Hade en ledig dag, så vi gick ut i skogen på långpromenad. Ingen idé att träna med apporter nu, men vi torrtränade stoppsignalen i alla fall. Väl hemmavid gjorde Messi och jag ett pass fotgående länkat med en inkallning. Tog av mig de blöta vantarna inför träningen, och det tolkade ju han som en externbelöning. Blev för mycket belöningsförväntan idag igen alltså, nu måste jag ta itu med det. Har haft det lilla problemet förut också; så jag får jobba mer med långsam belöning på marken, svårare upplägg och längre tid innan belöningen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar