Summa sidvisningar

söndag 29 mars 2015

Återupptagen vittring

Jag fortsätter väl listan på vårtecken, de kan man inte få för mycket av! I veckan har jag observerat tranor, sångsvanar, kanadagäss, nässelfjäril, myror och spindlar. Isen har försvunnit från badsjön, men det är ännu kallt om nätterna. Igår var det så soligt och skönt, så hundarna och jag var ute större delen av dagen. Idag har det däremot regnat 15 mm, så det var skönast att vara inomhus...

I måndags gjorde vi ett träningspass med dummies. Det var lite blandade övningar, så som trippelmarkeringar de fick ta växelvis, var sinn dubbelmarkering med flera terrängskiften och ett par dolda linjetag för Messi. Inga större utropstecken, var väl en helt ok standardträning.

Ingen träning tis-tors, bara sedvanlig långpromenad efter jobbet. I fredags var jag ledig, och styrde kosan mot en trädgårdshandel. Hundarna var med och fick en bra promenad i ny miljö, och jag fick med mig några nya verktyg och annat till odlingarna.

Idag fick Messi träna lydnad här hemma igen, han var lagom laddad och fin att jobba med. Började med en kedja med fotgående, som var riktigt skapligt. Sedan inkallning, följt av en transport till nästa startplats. Nästa moment var rutan, direkt följt av dirigeringsapporten och fjärrdirigering. Tyvärr missade han att springa till konen på dirigeringen... Men han stannade på kommando och jag kunde omdirigera honom, fast visst var det en nolla. Jag ville dock fortsätta kedjan, så han fick slutföra momentet och fortsätta med fjärren. Sedan belöning efter momentkedjan, och uppställning inför vittringen. Den har vi inte gjort sedan i oktober (hemskt!!), det var verkligen hög tid. Första skicket gick utmärkt, på nästa försök tog han fel pinne, men på sista sökte han mycket noggrant och gjorde allt rätt! Avslutade med fler skiften i fjärrdirigeringen, valde att belöna efter tre eftersom de var så bra.

Idag i spöregnet valde vi skogspromenad som hundaktivitet. Jag hade med mig en valpdummy, så det blev några svåra enkelmarkeringar och dolda linjetag för Messi. På någon markering kollade han inte på kastet, så det fick bli ett riktat sök istället. På ett linjetag fick jag skicka om eftersom han inte tog mina signaler, men resten var riktigt bra. Tino fick några knepiga markeringar, som även han fick slita lite med, trots att han markerar bra.

Nu har det äntligen slutat regna, hoppas på lite mer fint väder i påskveckan. Den här månaden har bara svischat förbi, och tänk att det alldeles snart är påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar