Summa sidvisningar

lördag 21 mars 2015

Fyndläge och nysnö

Tyvärr kom ännu ett vädermässigt bakslag i morse, när man vaknade till 5 centimeter snö på marken... suck... Men det är bara en fransysk visit, för det ÄR vår nu! Trots snön har vårteckenlistan utökats med häger och nässelfjäril, men de har det svårt nu i minusgraderna. Stackarna!

I onsdags blev det ett pass dummyapportering för de håriga herrarna, i utsökt vårväder. Upplägget var ett 4-dummy-sök, kolla på en dubbelmarkering, vända om till ett dolt linjetag och sedan ta dubbeln. Därefter två trippelmarkeringar där hundarna fick ta apporterna växelvis, och Messi fick sedan en avslutande doldis.
Inga större problem med något moment, men det var lite för korta avstånd för att vara riktigt utslagsgivande. Fick åtminstone till flera terrängskiften, exempelvis att söka bortom ett dike och ett stenröse. Messi har inte riktigt fokus på markeringarna när han inte vet om de är ämnade till honom, så i skarpt läge lär jag förbereda honom med ett markeringskommando.

På kvällen blev jag överraskad av ett enormt norrsken! Hade ingen aning om att det var på gång, men det blev en stor snackis i medierna dagen efter. Snyggt!

Hade turen att vara ledig i torsdags, och kunde då njuta av härligt vårväder. Det blev en aktiv dag; började med att åka till brukshundklubben för en inledande skogspromenad följt av träning. Sedan mathandling och därefter ett stopp på traktens fantastiska handelsträdgård! De har så bra kvalitet på sina växter till halva priset jag är van vid från Stockholmstrakten! Nu köpte jag fem säckar jord att börja med; tror jag behöver minst lika mycket till för att få ordning på odlingslandet. Kunde inte motstå några förtjusande vårväxter, men de får bo i ett förråd tills det blir varmare nätter. Pelargonsticklingarna köper jag nästa gång...

Nåväl, tillbaka till träningen. Messi fick ett rejält lydnadspass, med störning av ett annat ekipage. Började med en kedja med fotgående, inkallning, gå-i-z och rutan. Allt tävlingsmässigt, med flera hopphinder och alla koner på planen. Fotgåendet var tyst och bra för att vara honom, inkallningen kalasbra, ett step-out i den stående positionen i gå-i-z-momentet, och en kalasbra ruta. Fortsatte med en kedja av dirigeringsapportering och en ny ruta; båda gick jättebra, hade targetplattan dold i rutan eftersom den strulade lite på förra träningen. Resten av passet ägnade vi åt hel- och delmoment av dirigeringsapportering och hopp-apport, allt fungerade fint. Jag har inte hittat metallapporten ännu, den är spårlöst försvunnen, så all träning var med träapporter.

Igår fredag blev det "bara" en långpromenad i skogen, men jag hittade ett jättefint älghorn. Har några nu, de ska jag pynta med i uterummet, en vacker dag, har jag tänkt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar