Summa sidvisningar

onsdag 6 juli 2011

"Stå"? Que?

Äntligen dags för vanlig, hederlig träning med dummies på landbacken; underbart, sade Tino, som var piggare än piggast. Vad får han all energi ifrån, den hunden... Grabbarna fick jobba växelvis med någon övning var åt gången, för det var väldigt varmt. Nåväl, Tino fick börja med ett fyra-dummy-sök i öppen terräng. Jag fick fela när han på nytt tog en söksväng med dummy i munnen; så trist att han måste påminnas om det varenda gång. Annars väldigt effektivt och snabbt.

Tino fick också jobba med linjetag med en dold dummy några meter bakom en känd dito. Första försöket gick inte alls, sedan gjorde han två riktigt bra. Han fick också linjetag med dirigeringar, där misslyckades ett av försöken, men de andra blev riktigt lyckade. Avslutade med någon trippelmarkering som var lyckad.

Messi fick börja med ett tre-dummy-sök. Han fick gå i snårig terräng, hittade ettan och tvåan snabbt. Sökte sedan länge, och kom in tom. Inga problem att skicka ut igen, då riktade jag in honom och han tog den tredje dummyn snabbt.
Sedan linjetag med två dummies på linje, han var med på båda utläggen. Inga problem med dem. Fick också två dubbelmarkeringar, den första löste han så lätt att jag ville försvåra den andra. Det blev lite väl svårt i det meterhöga gräset, men han löste uppgiften till slut, fast det blev förståss mer sök än markering.

Idag var vi på brukshundklubben för en större dos lydnadsträning. Det var väldigt varmt, så jag fick anpassa efter det. Kände exempelvis att jag inte ville träna platsliggning, för de skulle inte kunnat ligga med hakan-i-backen när de var så flåsiga.
Annars var det lite ojämnt i prestationerna. Tinos fotgående var hyfsat, men han hade stora problem med att backa rakt idag. Han nollade sittande under gång, och inkallningen!! Sittandet fick jag pyssla en del med, men inkallningen gjorde han helt superbra på andra försöket. Rutan gjorde jag på 25-30 meters håll, och han hittade mitten själv alla fem försöken, men med svårighet på försök fyra. Notervärt var att han 4 ggr av 5 gick in i rutan till vänster; vad av detta? Inga problem med rutans avslut; alltså läggande på avstånd och min prommenad. Sedan hade han helt glömt bort hopp med apport... Det går ju snabbare att springa brevid... Efter en del pyssel fick vi till det hela på ett bra sätt.

Messi började med ett jättefint fotgående, enda fadäsen var ett snett sättande i en höger halt. Sedan läggande under gång; kan inte bli bättre. Inkallningen gick helt planenligt, men så låste det sig. Ställandet blev ett hypersnabbt läggande... Aj då, dags igen att balansera upp hans driv att lägga sig...
Apporteringen gick bra på första försöket, han vill ju greppa "för tidigt" men det skiter jag i. På repetitionen lite senare överraskade han med att tugga på apporten, vilket jag direkt felade. Därefter fick jag blandade utföranden, men inget mer tugg. Kommer nu att träna det momentet i nya, störande omgivningar vilket tydligen kan framkalla hans gamla ägandebegär.
Hoppet gick jättebra, enda kruxet var att jag såg en tendens att vilja gå ur den avslutande utgångspositionen snäppet för tidigt, eftersom han var ute efter sin belöning.

Ja, det finns alltid något att träna på i lydnaden...!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar