Summa sidvisningar

söndag 31 juli 2011

Tjuvstarter

Hepp hopp, vad tiden går! Det är semestertider och vi njuter av sol, vind och vatten,- helst på landet förståss! Vi har tränat rätt sporadiskt, men med kvalitet hoppas jag... Jag har försökt jobba med lämpliga störningar vid apporteringarna; och har kunnat använda mig av förbipasserande båtar och kajaker, badande barn, fiskare, måsungar och diverse bekannta som har fått vara publik. Det dyker ibland upp en orolig känsla av att jag borde ha tränat mer och med svårare störningar/ upplägg, men det är vad det är. Jag tränar för att det är roligt, och då får det inte bli för pressat. Vi har ju gjort en massa annat skoj också; som att hälsa på hos bekannta med hunden Alice, haft födelsedagsfest, jobbat i trädgårdslandet och kollat på friidrotttävlingar på DN-galan!

Fokuset i träningen har varit på vattenapporteringar, detta underbara svåra. Messi har provat att knalla, men jag kastade mig ut i vattnet efter honom så han lyckades inte med sitt företag. Vid något tillfälle blev det också uppenbart att jag inte har lärt honom några dirigeringskommandon, och att han nu med lite mer erfarenhet ibland väljer att ta landvägen tillbaka om det blir en stor tidsvinst. Tino har jobbat bra med vattenarbetet, och tar enklare dirigeringar på ett bättre sätt nu. Svagheten är att han har så svårt att samla sig i sida-gåendet ner mot vattnet, och att han då gärna piper. Har kompletterat arbetspassen med lika mycket passivitet, vilket varit välbehövligt. Messi knallade då igen, men jag hann stoppa honom efter en blixtinsats. Det verkade fungera, för sedan kunde vi göra många kast på det mest attraktiva stället (längst till vänster i vassen) utan att han ens tänkte tanken.

Förra helgen tog jag fram en and för ett par pass med vilthantering. På första träningen fick jag ingen bra känsla, Messi hade svårt att jobba självständigt med fågeln, och han verkade väldigt trött. Men på eftermiddagen kände jag igen honom! Började med två upptag i nära-övning, sedan två kast på 30 meters håll, kvarsittande och sida-gående innan skicken. Fina avlämningar alla gångerna. Ungdomen och orutinen gör nog att kvaliteten varierar så påtagligt.

I lydnaden har jag mest petat i detaljer, men ikväll blev det en genomkörare med helhetstänk. Messi jobbade på bra med bara några mindre missar, som detaljtränades efteråt. Det finns förståss massor kvar att träna på, han är ju bara årsgammal, men på bra dagar ser det i huvudsak trevligt ut. Tino skötte sig också fint, och idag var sittande under gång inget problem. Han har haft bråttom att byta vissa positioner, exempelvis att tjuvstarta från ställandet i inkallningen, så det blev specialkoll på det.

Med Messi har jag återupptagit träningen med tasstarget. Tror att vi har fått kläm på den nu, jag har skyndat mig att säga "stå" innan han har hunnit gripa plattan, och det verkar ha hjälpt. Så han är snart redo att börja träna "Rutan" på riktigt, tänka sig...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar