Summa sidvisningar

söndag 29 januari 2012

Förtjusande vinterdag

Om alla vinterdagar var så här, så skulle jag också gilla vintern! Soligt, någon minusgrad och knappt en decimeter snö på backen. Fint!

Helgen har gått i dummy-träningens tecken, och speciellt idag var det en trevlig upplevelse. Men vi börjar med lördagens begivenheter. Tino var först ut med ett 3-dummy-sök, som han löste utmärkt! Han fick också ett antal linjetag, som i huvudsak gick bra. Han lyssnade allt bättre på min information, så det var ok. Han fick avsluta med ett sök i ett markavsnitt med högt gräs och snö på det; de första två kom in bra, men den sista var problematisk. Hans sökteknik fungerar inte perfekt i sådana här förhållanden, så till slut valde jag att avbryta honom. Tino blev sedemera eye-wipad av Messi...

"Blev bara pyttelite trött av söket"
Ungdomen presterade fina små sök, och gick även bra på linjetagen. Messi klarade även en doldis-dummy på 10 meters håll. Det lilla orosmomentet var inleveranserna, som är lite för lekbetonade just nu. Avslutade med en gemensam övning med dubbelmarkeringar in i vassen. Tanken var att de skulle jobba en i taget, medans den andra satt passiv. Det blev några missförstånd, eftersom jag inte hade styr på hur jag skulle bete mig vid skicken. Skall jag ha ögonkontakt med den som skall sitta kvar, eller med den som skall hämta...? Till slut blev det skapligt.

Idag höll vi till på en mark där jag tidigare plockat fina karl-johansvampar, men som nu är helt förstörd på grund av skogsavverkningen. Allt avverkat ligger kvar sedan i somras, så det erbjuds många gömställen och oländig terräng.
Tino fick börja med ett 3-dummysök, och även idag jobbade han riktigt bra utan tendenser att byta dummy. Han fick därpå klockanövningar med två markeringar och ett dolt linjetag. Fokuset låg på att just byta fokus; jag pekar mot en apport men avbryter och gör en annan övning. Mycket onödigt, tycker Tino, han följer mina anvisningar men med protester. Han löste alla sina uppgifter med beröm godkännt, med undantag för ljudet... 

Messi höll på att göra bort sig på söket, så jag blåste en inkallningssignal för att rädda situationen. Han jobbade sedan superbra med sina linjetag, och lika bra fungerade hans markeringar med diverse störningar. Som avslutning fick han följa med och vara passiv när jag laddade ett sök till Tino; inga problem. Hans inleveranser var bättre idag, speciellt mot slutet av träningspasset. Får jobba vidare med att vända bort från honom när han är på väg in, samt att vara tydlig med belöningen.

Det var sannerligen skönt med solskenet idag, för vi har varit begravda i moln de senaste veckorna. Mer sol åt folket! Har också fått beskedet att alla kullsyskon till Messi är friröntgade!!! Resultatet sex hundar med A och en med B är ju alldeles förtjusande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar