Summa sidvisningar

söndag 22 januari 2012

Upp och ner med sök och linjetag

Vintern kom på allvar idag; det har tok-snöat hela dagen. Det inte är speciellt kallt, så snön har smält ihop med isen under snötäcket, så det är inte så halt på gångvägarna längre. Min teori är att snön gör att doftspåren på marken koncentreras, så de upplevs som intensivare. Så är det i alla fall för mina hundar, som alltid blivit spårtokiga och yra i mössan så fort det snöat. Det föranledde en liten konflikt, vilket botades med mycket tråkigt sida-gående. Urk.

Igår tog vi ett grepp om dummy-träningen igen. Som vanligt blev det en blandning av ros och ris! Tino fick börja med ett 3-dummy-sök, som han faktiskt löste med beröm godkänt. Sedan en klockan-övning som också gick bra. Linjetagen därefter var dock helt kassa, han var ljudlig och gick snett med stor dragning till sökområdet som var preparerat för Messi. Närsökssignalen hade han också glömt bort, man kan nog säga att han inte kan närsökssignalen...

Messi började bra med sitt 3-dummy-sök, men när han var på väg in med en dummy trampar han på en annan dummy- som han plockar upp... Tur att jag såg det hela så att jag kunde avbryta. Reprisen fungerade bra. Följde upp med en dubbelmarkering med en svår störningsdummy, han gick ut mot just den, så det blev en omstart. Reprisen fungerade fint. Linjetagen var inte perfekta, får backa lite i svårighet så att han kommer in i tänket. 

I dag tog jag med mig två valpdummies för att köra några linjetag i snöyran. Tino överraskade med att göra utmärkta linjetag på dold dummy på upp emot 50 meters avstånd. Han var lugn i kroppen idag och fick detta som första övning, kanske det kan förklara skillnaden mot igår? Stopp-ut fungerade jättebra, liksom det lilla söket han avslutade med.

Messi fick se på när jag placerade ut linjetagen, den längst ut var på 40 meters håll. Han gjorde utmärkta skick idag, och klarade doldisar på 10 meters håll. Hans avslutande lilla sök gick riktigt bra med rätt attityd. Det knepiga med honom den här helgen har varit att hans ingångar. Han har oftast gjort omtag och greppat i ändarna på dummyn, men han har haft bra fart hela vägen in. Skall man kunna skylla på att dummiesarna varit otrevliga (blöta, kalla och klädda i snö/is)...? Nja... Skall jobba mer intensivt med ingångarna framöver, med tydlig belöning och lite extra hjälper.

Annars har jag varit anmärkningsvärt lat den här helgen, men det får man väl kosta på sig så här i begynnelsen av året... Man är ju trött, ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar