Summa sidvisningar

lördag 14 juli 2012

Kom igen nu, sommaren!

Tja, nu är vi mitt i juli, det som skall vara höjdpunkten på sommaren... Men jag jobbar en vecka till (!!) och vädret är tokigt instabilt; känns inte alls somrigt!! På kvällarna planerar och pysslar jag med förberedelserna till en stor fest, så visst finns det att göra. Har haft riktigt trevligt framför datorn när jag har samlat och brännt diverse favoritlåtar från förr; sjysst att ge mig ansvaret för musiken!!!

Hundarna har varit hos veterinären för vaccination och hälsokoll, allt verkade bra. Tino vägde 18,7 kg och Messi 21,2 kg. Messi har för övrigt precis firat sin födelsedag nummer 2; grattis lilla sötnos!!!

Vi har tränat ganska bra, men jag får anstränga mig för att hitta den rätta inspirationen. Det som ligger närmast till hands är lydnadsklass 3 för Tino och tollingjaktprov för Messi.
Med Tino känns det som att vi har potential att nolla vartenda moment... Han är så svår att få i rätt balans, han blir väldigt lätt överladdad och då kan han inte tänka överhuvudtaget. Dessutom kan han helt plötsligt göra nybörjarfel, fast han han tränat på momentet i flera år. Nu ligger träningen på det han har svårast för; de lugna momenten och vittringen som han är ny på. Vittringsapporten har han fått träna på flera gånger den gångna veckan, han har ett bra sökbeteende, men har inte riktigt greppat att han skall komma in med den luktiga pinnen när godissöket är avklarat. Han är tokigt het innan han får springa fram, så där har jag fått jobba med godis bakåt innan skicket, precis som med de vanliga lydnadsapporterna.
Messi har mest tränat på lite större självständiga sök med fyra dummies. Han får jobba helt utom synhåll i de täta buskagen på 50 meters avstånd, med lång sträcka över gräsmarkerna på hemvägen. Nu är också godishjälperna nerbantade till en slutbelöning, och idag gick det riktigt bra,- så vitt jag såg...

I torsdags tog vi ett längre lydnadspass på brukshundklubben, endast i sällskap av traktorer och gräsklippare. Platsmomenten löpte på fint för båda. Tino fick jobba med enskilda moment och kortare kedjor, samt detaljer för att förbättra säkerheten på momenten. För dagen var fjärren dålig, så jag funderar på att byta handtecken på "sitt" för att få bättre tanke bakåt. Apporterna var dagens bästa moment.

Messi fick prova på vittringsapporten, och han gjorde allt rätt! Han fick också jobba med detaljer i ligg-stå-skiftet i fjärren och inkallning med ställande, ser bra ut så långt. Annars var det de vanliga momenten på schemat, och detaljer för att öka på säkerheten i utföranderna, exempelvis kvarhållandet av apporten inför avlämnandet.
Vore det inte gôtt om sommaren kunde ta fart på riktigt nu, med stabilt högtryck och fullsmackad ambition i träningen?!? Känns inte 100, inte på långa vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar