Summa sidvisningar

onsdag 25 juli 2012

Semester på schemat!

Hallelujah, nu är det semester!!! Började den första semesterdagen med att tokfira med en stor fest på landet! Bästisen L och jag fyller båda jämt i år, så vi skapade en mitt-emellan-fest; en gemensam fest på dagen mitt emellan våra verkliga födelsedagar. Syftet var att få festa på sommaren, och att slippa tramsig sång och presenter! Konstiga typer, va... Vi var 35 pers, varav hälften övernattade, och vi hade fixat allt själva med stor hjälp från familjemedlemmar. Stort tack till alla som bidrog på diverse sätt; roddbåtsförare, parkeringsvakten, diskarna, ordningsvakten, grillmästaren, partyhusbyggarna m.fl.! Summa summarum en riktigt lyckad tillställning, som alltså pågick i ett drygt dygn... Rätt sliten nu, alltså.

Hundarnas träning är med andra ord rätt eftersatt för tillfället. De var ju med på festen, och hade dessutom sällskap av cairnterrier-kompisen Alice och den nya bekanntskapen Ellie. Så även de är slitna... I söndags hann jag dock med ett minipass med viltträning för Messi. Jag ville testa statusen med viljan att appotera knipa, den något skumma fågeln med inbyggd skitlukt, så att säga. Han fick börja med två övningar där jag laddade intresset för fågeln för att sedan skicka på den lite lekfullt. Inga problem alls, så jag avancerade till en markering på 20 meter med en okänd funktionär. Det gick kalasbra, så nästa utmaning var ett fritt sök på knipan. Han sökte ut fint, grep den direkt, sprang förbi funktionären och levererade i hand. Typ allt man kan önska...  Han tog knipa i våras på markeringsträning, men hade svårare för den på söket, då han sorterade ut den. Nästa gång skall jag blanda den i träning med änder, så får jag se om det blir någon skillnad. 

Idag blev det ett kort pass med vittringsapportering och fotgående, de är så trötta att jag inte ville pressa dem. Messi gjorde en fin vittring med bra självständigt sökarbete och ett försiktigt gripande efter en noggrann granskning. Det blev någon extra söktur, men det är helt ok så här i inledningen. Hans fotgående bestod mest i positionsträning i högersvängar.
Tino överraskade positivt genom att för första gången göra en korrekt vittringsapportering! Han har förstått att han måste sitta stilla ganska länge innan han får börja söka, och var lugnare än tidigare i den fasen. Sedan sökte han så fint, gjorde en liten extra lov, men grep och kom in med rätt pinne två försök i rad. Skönt med ett framsteg där! Fotgåendet gick rätt bra, kanske för att han var så trött och därmed lägre i aktivitetsnivå...

Nu börjar uppladdningen inför nästa stora händelse; så himla gôtt det är med sommarsemester!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar