Summa sidvisningar

torsdag 24 oktober 2013

Smått oinspirerat

Efter en period med nollgradigt och flera minusgrader om nätterna har vi nu fått riktigt milt väder med +13 grader. Det har regnat två dagar i rad, idag har det varit uppehåll, men vansinnigt blåsigt. Hur ska man stå ut hela långa hösten och vintern??!! Obegripligt.

I söndags tog vi ett nytt pass med dummyapportering. Sökrutan var samma som dagen före, men jag skickade från andra hållet så att jag såg det mesta av arbetet. De båda fick jobba rejält bland kvarlämnade högar av sly och grenar, med ett tätt enesnår på djupet. Tino sökte några svängar med dummy i munnen, men han kom direkt på inkallning. Nåväl, det spelar ingen roll längre. Messi tog nog dubbelt så lång tid på sig som raketsnabba Tino, men alla kom in utan tokigheter.
Messi gjorde ett par fel på klockan-övningarna, det var "ut"-skicken som ställde till det i vanlig ordning. Han gjorde dock många bra saker, som att ta stoppsignal följt av omdirigering åt höger och att gå rakt frammåt mot en doldis mitt emellan två kända apporter. Tino klarade de inledande "ut"-skicken, men blev sedan lite snurrig och behövde lite förtydliganden.

I tisdagens regnrusk blev det en kort träning medelst metallapportering med den nya bollbelöningen. Jag fick en superbra, några bra och någon dålig apportering; ingen större skillnad mot matbelöning hittills.

Igår var det uppehållsväder, men väldigt disigt. Ett helt gäng rådjur gjorde oss sällskap på gärdet, vi ser dem nästan dagligen den här tiden på året. Tino var upptagen med att barka av ett fällt träd, så Messi och jag tränade lite. Det blev fotgående med den nya lugna belöningen, sättandet, inkallning och fjärren. I inkallningen har vi börjat så smått med läggandet, testar med muntligt kommando och handtecken för att se på responsen. I fjärren har jag blivit ännu mer nogrann med utförandet och har minskat ner avståndet för att stärka upp svagheterna.

Ikväll har vi varit på brukshundklubben. Kände mig inte särskilt inspirerad, men eftersom det inte regnade hade jag bestämt mig för att gå. Det var många där i början, men de gick snart in för att lyssna på ett föredrag, så vi tränade mestadels själva. Messi fick börja med fotgående med lugn belöning, såg riktigt bra ut. Han fick sedan en kedja med kort fotgående, sättandet, inkallning, rutan och metallen. Han fick sedan specialträning med metallen, hopp-apport med metallen, rutans inkallning och fjärren. Även nu fick jag ett superbra moment med metallen, men de övriga höll inte lika bra klass. Ett nytt fel uppenbarades också; tjuvstart i rutans inkallning! Ok, bra att han talar om vad han behöver träna på! Körde sedan mer fotgående, och då dök det upp lite ljud igen, men det är väl naturligt med något litet återfall innan det nya har etablerats.
Tino den lilla skithunden... Han har en stor svaghet, och det är att han gillar att rulla sig i avskyvärda saker. På väg till träningen skedde det igen, det går blixtsnabbt och helt tankebefriat. Om vi säger så här, det blev ingen social belöning på träningen ikväll, men väl ett djuprengörande bad när vi kom hem.
Några moment fick han roa sig med; fotgående (med omfattande påminnelse om positionen), sättandet, inkallning, rutan (bra kvarligg!) och hopp-apport med metallen. Han blev alltför vild av bollbelöning vid apporteringen, han glömde bort vad han skulle göra och bara tittade efter bollen jag gömt i fickan. Efter några repetitioner gick det bättre, men ljuden kvarstod. Han var väldigt ljudlig för övrigt också; det var för mycket för honom när Messi inte bara fick apportera, utan också få boll som belöning...
Avslutade med platsmomenten för de båda, tävlingsmässigt men utan störning.
Ingen stor upplevelse på apellplanen idag alltså, men lite bra information fick jag ändå, en sådan här medioker ruggig dag i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar