Summa sidvisningar

söndag 22 december 2013

God jul!

Vintern kom av sig, här har vi äkta höstväder igen med lite regn och mycket blåst. Idag har solen visat sig ett par minuter, annars har det varit helgrått. Att det blir en jul utan snö bekymrar inte mig, jag är glad så länge det inte är halt på gator och torg.

I måndags var det en ovanlig arbetsdag med omlagda arbetstider, så jag hann med ett träningspass ute på gräsmarkerna innan det blev mörkt. Tino fick jobba med vittringen med betoning på stillasittande, samt någon inkallning. Messi erbjöds att fördjupa sig i apporteringsdirigering (app-dirren). Han fick ställa sig bakom en kon, och skickades omväxlande till höger respektive vänster godisskål, mittersta skålen var tom. Han gick till den tomma skålen en gång, men nu tänkte han bakåt på alla skicken och tog rätt riktningar. Han fick också göra delmoment i vittringen för att få ett stilla fasthållande, och även inkallningar med omväxlande ställande och läggande; gick riktigt bra både som delar och helhet.

I torsdags gjorde vi ett lydnadspass på kyrkans parkering. Platsmomenten gick bara bra, gömde mig på båda momenten, hade godisbit framför hundarna. Tino gjorde ett bra fotgående, belönade lugnet och påminde om positionen. Sättandet fungerade bra, likaså metallapporten.
Messi började med ett ljudligt fotgående, så jag fick avbryta och ha ett utvecklingssamtal. Sedan lugnade han sig och gick väldigt bra. Inga problem med sättandet, men inkallningen kunde göras bättre. Fortsatte inlärningen av app-dirren med att lägga på en liten svårighet; lade mina handskar i den tomma mittenskålen. Men han lät sig inte störas och gjorde rätt på alla försöken. Laddade upp honom inför metallapporteringen, men det blev lite för mycket så han ställde sig upp innan kommendering.... Oops!! Annars tycker jag att han har höjt sin lägsta nivå i metallapporteringen, vi fortsätter på inslaget spår. Avslutade med fjärrskiften, och efter påminnelse gjorde han mycket bra stå-sitt-skiften.

Igår var det så hemskt väder att vi bara fokuserade på inkallningar. Messi sprang som en galning, så det första ställandet blev dåligt. När jag avbröt för det trodde han nog att det var lägganden jag ville ha, för efter det gjorde han väldigt snabba lägganden, istället för att lyssna på kommando. Efter det lilla missförståndet fick vi pyssla en del innan allt blev rätt igen...

Idag har det varit hysteriskt blåsigt, men det hindrade inte några övningar med dummies. De båda fick börja med ett 4-dummy-sök på samma mark som förra veckan, delvis snårigt med fällda småträd. Messi var först ut och gjorde ett mycket bra sök, har inget att klaga på. Tino hade mycket spring i benen, men gick självständigt ut på djupet och kom in med alla på ett bra sätt.  
Därefter klockan-övningar med "ut", höger och vänster; samt kombinationer med linjetag frammåt, stanna på stoppsignal och vinkla höger respektive vänster. Messi gjorde alla rätt på sina svårigheter, och Tino skötte sig lika bra,- förutom lite ljud och svårigheter att göra snygga vändningar.

För övrigt har jag varit väldigt lat den här helgen, ibland (snarare alltför ofta) är det skönt att skjuta saker framför sig... Nåja, det blir nog jul ändå! GOD JUL till er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar