Summa sidvisningar

lördag 25 januari 2014

Januari bjuder på motstånd

Idag var det utlovat solsken, men det blev bara en solglimt på ett par sekunder. Det har bara snöat några enstaka flingor den här veckan, men det är alltjämt minusgrader och lika grått som någonsinn. Dock märks det att ljuset börjar återkomma, det tar jag tacksamt emot.

I tisdags var det lite mildare med bara någon enstaka minusgrad, så jag passade på att göra ett lydnadspass. Höll till på parkeringen utanför badet, det var inte direkt plogat, men åtminstone lite uppkört. Tino fick börja, han gjorde ett lugnt fotgående, bra sättande och fin inkallning. Sedan huvudsyftet för träningen; helt moment vittringsapportering. Det var länge sedan vi gjorde momentet i sin helhet, så på första försöket lade jag en godisbit framför pinnarna. Alla tre försök gick jättebra! Messi var tämligen överladdad, så jag fick avbryta fotgåendet två gånger innan han hittade fokus. Lite framdrift i sättandet, fick justera där också. Inkallningen var utmärkt. Så vittringen; första gick jättebra, men på det andra försöket tog han fel pinne!! Shit, när hände det sist...? Detaljträningen med fasthållandet av pinnen är nog boven i dramat, det var alltså hög tid för helhetsträning... Reprisen gick jättebra. Det roliga var dock att han höll pinnen väldigt stadigt, och jag belönade med den lugna koncentrationsbelöningen på samma sätt som i fotgåendet. Bra, det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång.
De båda fick också göra en variant av hopp-apporten med parkeringsavskiljaren som hinder. Det blev som en liten påminnare om momentet, men ganska lekfullt med apporten som försvann i snön...

Har noterat att Messis fjärrskiften fortfarande är ojämna, speciellt stå-sitt. Tror nu att jag vet varför; när han tittar på mitt ansikte blir skiftena sämre, när han tittar på min hand blir det bättre. Måste nu hitta på ett sätt där han medvetet tittar på handen istället, utan att tänka handtarget, som det också kan tänkas bli med framdrift som konsekvens...

Idag har vi gjort ett ordentligt lydnadspass på kyrkans parkering, det var noggrannt plogat och inte ett dugg halt. Hade med ett värmetäcke till den passiva hunden, samt extra vantar till mig samt alla andra pinaler; blev en diger packning. Momenten för dagen var fotgående, sättande under gång, inkallning med ställande, rutan och för Messi även konskick och dirr-appen. Flera (del)moment som länkar och även ett par kedjor. Messi fick två pass, Tino fick nöja sig med ett.
Messi hade bra position i fotgåendet, var något överladdad och hade enstaka pytteljud inledningsvis. Annars fina utföranden på sättandet, inkallningen och första rutskicket. Inför andra skicket till rutan hade jag flyttat rutan ett litet snäpp frammåt, han missade tajmingen och hamnade först utanför. De två följande repriserna var jättebra, inklusive avslutningen. Tror han var lite ringrostig, man måste träna regelbundet på allt...
Konskicken gick alla jättebra. Han fick göra två omgångar med dirr-appen, den första var tämligen misslyckad. Sedan en markant förbättring, och han avslutade stilfullt.
Tino gjorde ett helt ok fotgående, han har förbättrat sig med den lugna koncentrationsbelöningen. Han blir nog aldrig helt stabil i positionen, men ändå bättre. Sättandet utan problem. I inkallningen ville han tjuvstarta efter ställandet, så den fick en extra översyn. Annars bra hittande av rutans mitt, och ganska bra aktivitetsnivå på den avslutande delen.

Så här års är det inte helt självklart att ge sig ut och träna i snö och blåst, så jag ser alla utförda pass som en bonus. Försöker tänka att våren snart är här, och då går tiden plötsligt vansinnigt fort, så varje pass man gjort innan dess är viktiga för att komma förberedd till vårsäsongen. Men det är skönt att man har några månader på sig...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar