Summa sidvisningar

lördag 4 januari 2014

Lediga dagar med viltträning

Så skönt med några lediga dagar, jag har inte jobbat en enda dag i år... Snart nog är man tillbaka i snurren, så jag tycker att det är helt ok,- eller nästan obligatoriskt, att softa med rent samvete nu.

Nyårshelgen spenderades på landet i god tradition, bland annat för att slippa de kaotiska fyrverkerierna här i tätorten. Mina hundar är inte direkt rädda, men de undrar ju om ett nytt världskrig är nära anstående, så jag vill skona dem för säkerhets skull.
För andra gången någonsinn plockade jag trattkantareller på nyåret, det var mycket glest mellan dem, men ändå! Nyårets träning gick i ändernas tecken, hade med mig tre praktexemplar som med lätthet klarade uppgiften som apporteringsvilt hela helgen. Tino fick inte jobba med änderna, hade ingen som var i dåligt skick som passade honom :-)  Han fick dock några övningar med dummies, dubbelmarkeringar blandat med linjetag. Han gick all-in som vanligt, men jag var inte lika ambitiös och såg det mer som en skojträning.
Messi fick en seriös insats även från sin förare, och han fick avverka fyra pass med änderna under helgen. På två av passen hade jag hjälp av en kastare, så då blev det både dubbel- och trippelmarkeringar. Utöver det fick han ett par 50-meters-sök, dolda linjetag och även klockan-övningar. Det sistnämda kändes lite som överkurs, men jag hade en baktanke. Jag ville se om viltet kunde ge en annan attityd till apporteringen, jämfört med dummies. Han har ofta en lite taskig attityd med dummies, han tar dem inte på fullt allvar, utan håller dem lite slarvigt och lekfullt. Svaret på frågeställningen blev att han var lite slarvig i gripandet även på änderna, men att han levererade dem i god ordning. Förmodligen gjorde intensiteten i övningen att även upptagen blev lite hetsiga, samt att han säkert förväntade sig dummies, eftersom vi alltid tränat så tidigare. Intressant att prova, var det i alla fall.
För övrigt gjorde han så fina insatser på söken, med utmärkt intensitet och tåga. På första dubbelmarkeringen var han lite ofokuserad, sedan gjorde han fina insatser. Inga problem med något dolt linjetag, men de var inte längre än 30 meter. Någon gång föll han för frestelsen att ta en and som var utlagd som störning, men det ser jag bara som ett steg i träningen. En gång frågade han på en apport, den låg öppet och nära mig, så det gamla felet kan dyka upp fortfarande.

Väl på hemmaplan igen har vi tränat en del lydnad. Igår fick de ett intensivt pass med metallapporten och vittringen som helt moment. Båda tog rätt pinne varje gång (tre gånger var), Tino vimsade lite inledningsvis, men sista försöket var helt korrekt. Tycker nog att Messi höll pinnen stadigare än vanligt... Vi får fortsätta med hålla-pinnen-stadigt-träningen parallellt med helt moment, så ska det nog bli bra. Båda var helt ok med metallen, men Messi gjorde en underkänd omgång.

Idag gick vi igenom momenten utan redskap; nämligen fotgående, sättande under gång, inkallningar och fjärren. Tino fick en minivariant, han ville mest pyssla med att barka av en trädgren... Messi var träningssugen och fick en ordentlig genomgång. Han var helt tyst i fotgåendet; äntligen! Avslutade momentet med en lugn koncentrationsbelöning, tror det är lämpligast även om jag spontant vill bjuda på en lekbelöning efter en sådan fin insats. Sättandet gick bara bra, tror inte jag tränat det sedan slutet av november. Inkallningarna var alla med fina ställanden, men han missade något läggande när jag utmanade. Fjärren såg rätt bra ut, och på de sista försöken gjorde han jättebra bakåtrörelser i stå-sitt-skiftet. Det är inte exakt rätt rakt igenom, men det finns goda tecken på förbättringar.

Hoppas nu att vädret kan skärpa till sig, det har regnat och varit helgrått hemskt mycket den senaste tiden. På nyårsdagen var det riktigt fint med sol och vindstilla, det var så himla skönt. Väderåret började bra i alla fall...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar