Summa sidvisningar

torsdag 22 maj 2014

Sommarvärmen påverkar

Sommarvärmen håller i sig, så skönt! Messi tycker att det är lite jobbigt, han är ju iförd en rejäl "yllekofta" så träningsorken är inte den bästa så här i inledningen av den varma säsongen. Tino har aldrig varit särskilt känslig för värme, tvärt om blir han som jag lätt frusen på vintern istället. Än så länge är häst/kohagen inte ockuperad, så de har tillgång till bad i sjön på varje långprommenad; väldigt uppskattat av de båda.

I tisdags tränade vi lydnad på gräsmarkerna. Messi fick börja med fotgående, som var tyst och samlat, ett pytteljud efter belöningen, dock. Inkallning med "hattar" (låga markeringskoner); något segt ställande på första försöket. Separata konskick, där jag ställt konen nära hattarna; han stannade lite för kort någon gång. Metallapportering; fyra försök totalt där ett skick var underkänt pga tempot. Fjärren; på olika avstånd, alla skiften var korrekta men något framflytt speciellt på stå-ligg. Tino fick gå fotgående, tyst men med framdrift. Inkallningen var ok med anpassad fart, men något ställande kunde varit snabbare. Metallapportering; han hade svårt att göra helt rätt när belöningen var synlig och störde, annars kalasbra.

Igår onsdag gjorde vi ett träningspass med dummies. Messi fick dirigeringar med kända och okända apporter. Han hade märkbart svårt att ta dolda dirigeringar när ett tidigare invittrat område drog, när jag stod framför honom och tecknade åt vänster. Han klarade med lätthet dolda linjetag när jag skickade honom från min sida, och att gå rätt på kända apporter oavsett min placering. Bra info, där! Ut-skicken var inte klockrena för dagen, men han slet hårt trots att han höll på att svimma av värmen.
Tino var jätteduktig, han klarade alla sina övningar med glans, även om de var lite enklare än Messis.

Idag var det dags för lydnadsmoment igen. Fick oväntad störning av ett grabbgäng som förvirrat sig på gräsmarkerna på jakt efter en bra grillplats!? Hm, den var oväntad. Bara Messi fick träna idag, men han hade det jobbigt i värmen. Fotgående; helt tyst och samlat trots alla delmoment. Separata konskick; funkade jättebra. Inkallningen från rutan; lade honom på avstånd, gick prommenaden och klickade för korrekta ingångar till fotpositionen. Fungerade kalasbra! Dirr-appen gick egentligen bra, men han var seg i huvudet och missade i högerskicket någon gång och behövde dirigeras. Tycker han kämpade bra, jag vet att värmen tar på honom, och då är det svårt att orka hålla ihop.
Min förra hund Emil var otroligt värmekänslig, han orkade inte träna alls när det var över 20 grader. Det var lite synd, eftersom jag verkligen gillar värme och tycker att sommaren är bäst alla kategorier; får väl skaffa en kylväst åt Messi... Fast det brukar inte bli så många riktigt varma dagar på våra breddgrader, och nästa gång vi går på lydnadsprov är det förmodligen höst... med tillhörade hemskt väder...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar