Summa sidvisningar

onsdag 28 maj 2014

Att odla sin trädgård

Den ljuvliga helgen som var tillbringades på landet i högsommarvärme. Det var ett fullpackat schema med odlingsförberedelser och frösådd, samt tre pass med viltträning för Messi. Vi höll till på norrsidan och jobbade mest över sundet och i strandlinjen, fokuset låg på linjetag och dirigeringar med inslag av någon markering när kastare fanns tillgänglig. Alla dirigeringarna fungerde felfritt, även de dolda åt vänster... Det stora problemet var linjetaget över vattnet där han hade väldigt svårt att gå i vattnet när vi stod 6-7 meter upp på standen. Känner mig inte alls nöjd med mitt eget agerande, jag gjorde som någon annat sagt åt mig, utan att tänka själv på hur jag vill göra med min egen hund! När den tanken slagit mig fick vi till flera bra igångar med hjälp av klicker/belöning; det ska jag jobba vidare med i veckan. 

Tisdagens träning blev ovanligt varierad. Började med dummyarbete för Messi, där utgångspunkten var mer än 10 meter upp på gräsmarken i riktning mot sjön. Jag skickade sedan på tänkta dolda linjetag mot vattnet, och när han kommit ut på simdjupt vatten fick han en dummy kastad framför sig. Gjorde tre sådana försök, alla gick utmärkt. Skickade sedan på samma sätt, fast fem meter åt sidan så att han fick gå igenom vassen innan han kom ut på vattnet. Då ville han lämna linjen för att gå i på den upptrampade stigen, så jag tog tillbaka tills det blev rakt. Tino fick också någon vattenapport, då som minnesmarkering. En flock på 9 vitkindade gäss gjorde oss snart sällskap, så fin störning erbjöds.

Sedan bjöds Messi på lydnadsövningar. En orolig start på fotgåendet krävde omstart, sedan flöt det på tyst och fint, gjorde ett helt program fast kortare sträckor. Länkade med en komplett inkallning (fin!) med hattar som markeringar, följt av ett konskick. Fortsatte sedan med detaljer i gå-i-z, där läggandet och sättandet fungerade bra, men någon miss blev det när jag friskt blandade ordningsföljden. För ställandet provade jag med olika ord för bäst utförande, och nu landade vi på "ååå" som kommando... Kanske få hitta på något bättre, eller ha handtecken. Han orkade hur många repetitioner som helst, förmodligen tack vare det kalla vädret och att han simmat tidigare.

Idag var det om möjligt ännu svalare, bara att ta på sin vantar igen, förskräckligt!! Häst/kohagen var fortfarande tom, så vi passade på att göra lite vattenarbete idag också. Messis upplägg var ett dolt skick över 10 meter gräsmark ut på sjön genom vass; och när han simmade kom en dummy flygandes över huvudet. Skick nummer två några meter vid sidan om, där han fick forcera nästan meterhögt gräs innan den täta vassen och ut på vattnet innan dummyn kom; fick ta tillbaka honom en gång då han hellre ville springa på stigen. Fortsatte med en markering på vatten, men först fick han ta en dirigering bakåt; allt gick bara bra. Tino fick också några skick på vatten, men då hade Messi svårt att sitta kvar, så lite övertydlighet behövdes från min sida.
Det hela följdes upp av flera dolda linjetag på land till de båda, och jag blev förvånad över hur långt Messi sprang, han tog verkligen för sig. Alla "ut"-och "stopp"kommandon fungerade felfritt. Som sista övning fick han ett linjetag frammåt på över 50 meter, för att sedan vinkla vänster in i ett avsnitt med vass där dummyn låg. Men vänsterskicket klarade han inte, så jag fick gå riktigt nära och repetera ett par gånger. Klar skillnad mot när vi jobbade med änderna i helgen...
Messi fick också några konskick och kanske fyra skick till dirigeringsapporterna; det var svårt i det höga gräset, men han gjorde alla rätt med ett dk på det första försöket.

Jag har en riktig svacka med jakten sedan någon månads tid!! Det kanske inte märks så mycket här eftersom jag har fortsatt träningen trots det, jag har tänkt att jag kan träna mig ur det jobbiga tillståndet när glädjen och inspirationen försvunnit. Efter lite navelskåderi har jag hittat åtminstone två stora problemområden, som jag ska försöka reda upp, och försöka hitta min plats i sammanhanget. Fortsättning följer... kanske.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar