Summa sidvisningar

torsdag 1 maj 2014

Jaktträning & kennelträff

Välkommen maj månad, kanske den finaste av dem alla! Natten till idag var det ett rysligt väder (+2 grader med snöblandat regn), men det var nog bra för valborgsfirandet, som annars tenderar att spåra ur för de unga entusiasterna. Nu skiner solen igen, men den goa värmen är utbytt mot kalla nordanvindar.

I fredags förra veckan åkte vi till Backamo i trakten av Uddevalla för ett riktigt träningsläger. Messi var den jag tränade med, men Tino var också med; han fick göra några övningar med dummies och bara var med. Det var kennelträff med kennel Inlicio, och fokus låg på jaktträning. Vi hade ingen instruktör, men vi hade en bra uppfattning om vad vi ville och behövde träna på, så vi lade upp träningen efter det. Jag ville träna på provliknande upplägg med utplacerade funktionärer, skott och kast, skott under söket, vändningar till och från preparerade områden, terrängskiften och lite längre avstånd; allt med vilt, förståss...

På första passet ägnade vi oss åt sidagående till skytt, dubbelmarkering med skott (från land respektive båt), linjetag (på blankvatten, fungerade snarare som en störningsmarkering) och sök i strandvegetation och vatten (med skott på ingång med and nr 2). Messi fick ta in två änder på söket, sedan linjetaget och sedan vända om till söket igen. Inga problem med skottet under söket; han stanade upp och kollade i rätt riktning, sedan levererade han anden i hand. Han tog mark jättefint på söket, men anden allra längst ut i viken var elitmässig, så den fixade han inte förrän jag skickade från stranden. Han var lite het inledningsvis och pep någon gång på väg fram mot startplatsen, måste träna mer på det. Men generellt ett jättefint arbete med alla vilt lämnade i hand.

På eftermiddagen började vi med sidagående och ansmygning, klart bättre än på morgonen. Tolling med flera pauser, samtidigt som en funktionär rodde utanför vassen. Satte Messi på höger sida om nätet, det gick lätt när jag sade kommandot för att markera fallande vilt. Sedan tog vi ett linjetag på vatten, för att få lite omväxling i upplägget. Anden var lite frusen och flöt högt, så han spikade den. Sedan sök där han fick ta in två änder. Därefter landmarkering på gås, samt en and till på söket.
Han tog massor av mark på söket, fick styra honom när han tänkte söka av hela landbacken. Han gjorde ett helt ok linjetag på gåsen, gick lite snett men tog instruktionen bra. Han hittade gåsen, men blev hängande och frågande. Jag sade ingenting, utan sprang och gömde mig. Då grep han, men lade ner och kom in tom. När jag spelade förvånad tänkte han ta en närliggande and istället... sötnos... Så sprang han ut igen och levererade gåsen på mina fötter. Inget större problem egentligen, han är bara himla ovan och behöver mer erfarenhet av gås, helt enkelt.

På söndagen var vi båda rätt slitna, men vi inledde med ett specialpass med gås. Han var lite tveksam i upptaget, fick ladda några gånger för att få det riktigt bra. Testade sedan två markeringar, och då gjorde han allt rätt. Som avslutning lät jag honom söka fritt efter gåsen, jag sprang och gömde mig för att inte påverka. Först kom han in tom, men när min reaktion uteblev kom han snabbt in med gåsen och lämnade i hand!

På eftermiddagen gjorde vi ett nytt provliknande upplägg. Jag började med sidagående och ansmygning, lugnt och bra. Tolling därefter med två änder i gömslet; gick riktigt bra. Sedan en dubbelmarkering genom en inledande vattensänka följt av en tät vass, och sedan ut på öppet vatten. Den löste han alldeles utmärkt, var fint att skåda. Där tog han egentligen slut mentalt, men jag ville testa att pressa honom lite till. Skickade honom på söket, där han jobbade fint och hittade en and, som han sonika droppade bland de andra änderna i tollinggömslet... Han kom fint in med den när jag uppmärksammade honom på misstaget. Som avslutning fick han ta gåsen som kortare landmarkering, det gick jättefint efter ett inledande ögonblick av tappad koncentration.
Han gjorde verkligen allt han kunde under träningshelgen, vi har tränat på flera svagheter och testat våra gränser. Vädret var fullkomligt underbart hela tiden, likaså sällskapet! Tack snälla för all hjälp och support, det var så givande och trevligt!


Väl hemkomna har vi tagit det lugnt ett par dagar, men igår var Messi träningssugen igen. Kollade av elitmässig inkallning, det gick riktigt bra efter en avdammning. Körde även ett pass med dirigeringsapportering (kallar den dirr-appen) med nyinköpta identiska träapporter. Var lite otaktisk och började där gräset vuxit sig väl högt, så då fick jag också ett felval. Hittade sedan ett plant markavsnitt  med jord, och då gjorde han alla skick helt rätt. Han klarade momentet helt tävlingsmässigt, det var roligt att se. Nu måste jag läsa på reglerna för lydnadens elitklass, de är jag inte bekannt med. Det är inte bara hunden som ska utbildas, he-he...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar