Summa sidvisningar

fredag 16 januari 2015

Dummyapporteringsårspremiär

Oj, vilket väder!! Snöstorm följt av regn, följt av minusgrader... Ett kalasrecept för att få is; överallt!!Veckans trafikrapporter har varit fullpackade av avåkningar, bland annat hade 10-talet bussar kanat av vägen i tisdags, och bussarna på landsbygden ställdes in. Eländet har fortsatt, med en liten förbättring i eftermiddags då det blåste upp ordentligt och det blev +5 grader.
Amaryllisen blommar fortfarande

Efter en slapp tisdagsförmiddag blev det skogspromenad och träning. Faktum är att Messi fick göra linjetag! Det har inte hänt sedan... augusti. Började rätt simpelt förstås med godis som mål, men han visade att han kom ihåg konceptet. Vi har ju tränat en del konskick, så han vet innebörden av att titta framåt. Han fick även, hör och häpna, apportera dummy! En blind på 30 meter klarade han fint, och gjorde rätt på "ut"-skicket bakåt efter en repetition. Det är ju otroligt att han minns så bra, nackdelen är ju att han inte heller har glömt mina mindre lyckade inlärningar...
Blandade in något lydnadsmoment också hemma på gårdsplanen. Messi fick omväxlande göra konskick och dolda linjetag, med sida-gående under förflyttningarna. Det blev en extra svårighet att variera med konskicket, men jag tror att det stärker hans lyssnande och koncentration.
Har sett duktiga lydnadselitekipage träna olika delmoment som en hinderbana; exempelvis sändande till rutan (bara med band som markering), direkt följt av dirigering till hopphindret, och sedan ett ställande under hundens återgång. Detta för att få variation i träningen, och säkert också för att hålla uppe koncentrationen. Det finns ju en uppenbar risk att hunden tjuvstartar när den är säker på vad nästa (del)moment blir, och det här kan vara ett sätt att överraska lite.

Idag hade jag en ledig förmiddag, så vi gick på skogspromenad. Det började med att vi mötte en grupp hjortar; de är så stiliga! Mötet gick lugnt tillväga, jag är mer nervös för att råka på älgar. Det har uppehållit sig två fjolårskalvar precis vid min väg till jobbet, de är helt orädda och så himla stora... I förrgår kväll hörde jag en uggla hoa, så vi är verkligen mitt i naturen.
Även idag fick Messi göra några apporteringar! Började med ett helt dolt linjetag på kanske 40 meter, sedan en halvdold och slutligen någon småknepig markering. Han gick jättebra, men jag såg minsann att han tramsade lite med apporten på vägen hem. Det där med dummies är ju inte så viktigt... Den stackars hunden har ju inte sett apporteringsvilt sedan i somras, blir intressant att se hur han reagerar när jag får inspiration att ta upp den träningen.
Tino fick också apportera lite till hans stora glädje. Efter träningen tog han tag i ett mindre träd som han släpade hem, han har en redig samling vedpinnar på gården; det är skoj att bära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar