Summa sidvisningar

söndag 25 januari 2015

Snöstormar och utflykter

Oj, oj vad det har snöat de senaste dagarna!! Det har kommit cirka 2 decimeter, minst. Nu är det rejält vinterväder alltså, även om temperaturen bara håller sig just under 0-strecket. Någon organiserad träning har det ju inte blivit av, även inne i skogen är det decimetertjockt med snö, så att träna med dummies känns orimligt. Men i onsdags var vi iväg till Norrköping på en shoppingrunda, och hundarna fick i alla fall en promenad på ny mark. Jag blev varse att mina favoritskor nu ohjälpligt är trasiga även i sulan, för snön läckte in underifrån, så att säga...

I torsdags var jag ledig, och skulle precis gå ut i skogen på morgonen (nåja, det var ljust ute och inte direkt tidigt...) när några jägare parkerade sina bilar på andra sidan vägen. De var ju förstås på väg till skogen bakom mitt hus, så en morgonpromenad där var ju uteslutet. De bara dyker upp helt plötsligt utan förvarning, tänk om jag redan hade hunnit ut på promenaden? Nu var det ju mycket snö, så de hade förmodligen sett våra spår, men när det är barmark då? Och om jag hade jobbat hade hundarna varit i hundgården; då hade jägarna fått sig en utskällning och kanske stört deras jakt...Hm, förstår mig inte riktigt på det där med jakten...
Själv jagar jag mest möss! Här på landet nära åker och skog finns det gott om dem, jag gör vad jag kan för att minska bestånden. Jag har ett par riggade fällor utomhus som är ganska populära, så jag börjar bli riktigt van vid processen... Är lite bekymrad inför sommarens odlingar; jag blir galen när mössen äter upp mina grönsaker, så jag försöker vara proaktiv.

Idag har vi varit på utflykt till SSRKs utställning i Bergslagen. Jo, jag hade anmält Messi till utställningen! Är själv förvånad, men jag ville ha en uppstart på säsongen med chans att få träna lite lydnad med störning. Och han är så fin nu i sin vinterpäls och goda kondition...
Kritiken blev: "Korrekt storlek, välskuret huvud, gott uttryck. Korrekt bett. OK hals och skuldra. Utmärkt överlinje. OK vinklar, OK päls, korrekt struktur. Kunde ha tänkt mig mer flytande rörelser med mer frånspark."  Tilldelades Excellent i jakt/bruksklass, domare Kim Bay.
Messi var rätt lugn när vi kom dit, och visade sig bättre än vanligt, men visst vinklar han kroppen när han springer och håller ögonkontakt med mig. Det gillas inte av utställningsdomare, och det må så vara.
Allt eftersom blev Messi mer och mer ljudlig och okoncentrerad, vilket berodde på löptikarna som var där. Någon vidare träning blev det alltså inte av, jag får inte till någon samarbetstanke i den situationen. Trist, men så är det. Tino var också med som åskådare och sällskap, han tyckte det var skoj med en liten söndagsutflykt!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar