Summa sidvisningar

fredag 10 juni 2011

Bra träningar i tok-värme

Vi har kalasväder, alltså riktigt varmt och soligt, vi snackar högsommarvärme! Känns välförtjänt för en gammal frusen nordbo, och lite omtöcknande så här tidigt på sommaren. Många längtar efter regn nu, eftersom marken är knallhård och gräset sprött, men risken finns ju att vädret fastar i det trista... Nej, regnet kommer alltid ändå utan att man behöver kalla på det...
Hundarna verkar inte allt för störda av värmen, även om orken tryter lite snabbare än vanligt. Speciellt springern Emil var väldigt påverkad av värme, de första somrarna med honom trodde jag att han var sjuk; så slö var han. Nåväl, tollarna resonerar att värmen är ok, om man får bada! Leriga diken duger bra!

I onsdags var vi så pass pigga att ett rejält träningspass med dummies stod på tapeten. Messi fick börja med ett riktigt sök; premiär för invallad ruta och hela tre apporter! Han var lite frågande när han skulle sticka ut den tredje gången, men löste uppgiften helt själv. Han var någon meter utanför invallningen vid något tillfälle, men höll sig förvånansvärt väl i rätt områden. Därefter ett linjetag med två dummies på linje som vi lagt ut tillsammans. Ökade på avstånden mellan apporterna jämfört med tidigare, gick bara bra. Sedan en dubbelmarkering med korta avstånd där fokuset var på att titta på rätt saker och att få in styrbarhet. Vid skicket var han inte helt fokuserad på den först kastade dummyn, så jag fick korrigera positionen lite, sedan problemfritt.

Tino fick också ett sök, och visst tog han en repa med dummyn i munnen idag igen... Det har hänt lite för ofta nu tycker jag, så han skall få sök i mer öppen terräng nästa gång så att jag direkt ser när han börjar göra fel. När han söker i snårskogen är det omöjligt att se allt han pysslar med, vilket gör mitt felande ineffektivt. Sedan linjetag enligt principen en dummy synligt och en dold dummy bakom den på linje. På första försöket blev det en liten extra söksväng, men på andra försöket gick det superbra. Han fick sluta med en dubbelmarkering i kombo med en dold dummy som jag kastade ut när han hämtade en av markeringarna. Allt blev rätt!

Messi fick göra en till dubbelmarkering efter det utan problem, sedan bröt jag eftersom han kändes lite krokig. Tino fick ett nytt linjetag med en doldis efter pausen, och han gjorde det så bra! Har han möjligen förstått konceptet nu?

Igår tog jag mig i kragen och drog iväg till brukshundklubben för lydnadsträning. Det var avslutning på terminens öppna träningar med en liten grupp lydnadsnybörjare som gjorde ett träningsprov, perfekt störning för Messi. Började med ett skottprov utan minsta problem. Tino är helt nollställd på skotten, Messi hajade till men brydde sig inte sen.

Messi var lite splittrad i sin koncentration, men han kunde alla sina moment, undantaget fotgåendet som var svårast. Mot slutet gick det allt bättre, så det handlar nog mest om de nya störningarna och orutin. Han fick också vara med på sin första platsliggning med främmande hundar! Han pep och var orolig inför, men när vi fått våran plats blev han koncentrerad. Jag valde att lägga honom ytterst på linjen och stod tre meter ifrån honom, men för övrigt tävlingsmässigt. Hunden i mitten kröp iväg, annars lugnt. Bra!

Tino gjorde ett bra fotgående (för hans standard), men fjärren var det sämre med. Sitt under gång satt helt rätt, lika så inkallningen. Det bästa var dock hans prestationer med rutan. Jag har haft jätteproblem med att få honom att ta ut avståndet till rutan, har kämpat för varje halvmeter. Men på kursdagen med Niina i slutet av april fick jag testa med bollkastare, och fick riktigt bra resultat. Nu var det dags att testa kunskapen i skarpt läge...  Var modig och började med ett avstånd på 25 steg till rutan, hade dold target på plats. Och han klarade!
Gjorde sedan fyra skick till där jag flyttade rutan något steg varje skick, och ökade även avståndet till 30 steg. På två skick hade han dragning åt vänster (där rutan hade stått tidigare), så han gick in från vänster istället för rakt framifrån. Dock hittade han mitten varje gång och stod kvar tills klick-bollkast kom. En tydlig förbättring; så skönt att se att vårat avståndsproblem blivit allt mer avlägset...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar