Summa sidvisningar

onsdag 1 juni 2011

Långhelg i sikte

Nu är kohagen ockuperad av sina sommargäster... Vi får gå på den lilla remsan mellan hagens elstängsel och åkern, det fungerar bra nu när jorden är torr och tistlarna små. Det gör kanske att jag kommer iväg och tränar på någon brukshundklubb, vilket det verkligen är dags för nu när Messi visar att han kan så många moment. Förra våren var jag så flitig på klubben, men nu har jag trivts så bra med att fila på sakerna i ensamhet. Men nu är det tid att träna med störningar också!

Gårdagens lydnadspass var lyckat. Tino fick jobba med det gamla fotgåendet, inkallningen, sitt under gång och fjärren. Han klarade ligg-stå på cirka 10 meter; så otroligt skönt att se framstegen där. Jag körde med belöning bakom på de moment som behöver bakåt-tänk, men de var dolda, så han hade ingen hjälp av det.

Messi fick långa raksträckor i fotgåendet, släta halter och vänster halter. Han fick belöning på tre ställen, så jag försöker att minska godisutdelningen nu. Sedan körde vi små kedjor där vi började med att göra ett helt moment och fortsatte på nästa moment, utan belöning emellan. Mot slutet av passet klarade han läggandet, inkallningen och starten av ställandet utan belöningspaus. Bra!

Även platsliggningen fick en genomkörare. Nu har jag ökat liggtiden, någongång har de legat plats i 2 minuter, men jag belönar fortfarande på håll (de får ta extern godis) och har inte tränat in min återgång ännu. Lägger en del krut på att få ett bra läggande från utgångspositionen, det är lite svårt tycker Messi. 

Nu skall jag ta ut en and från frysen, tänkte köra några pass imorgon nu när vädret är härligt och vi har en långhelg framför oss! Party!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar