Summa sidvisningar

söndag 12 juni 2011

Det stora raset...

...har inletts. Messi fäller som jag vet inte vad, det bara flyger päls runt honom hela tiden. Ett tag med kammen och man har en halv hund i näven. Tino fällde också som en galning när han var årsgammal, minns att hans svans såg ut som en labradorsvans, och han hade verkligen inte ett barr på kroppen heller. Nu fäller han på ett mycket mer behärskat vis, men han är inte direkt fullpälsad någon gång, egentligen...                       


Igår hade jag en fin ambition att träna vattenmarkering vid sjön, men det sket sig på grund av elstängsel, folk som hade pick-nick, badande barn och gräsänder som var ute med sina småttingar. De fick bada i koppel istället... Uttern Messi tyckte det var hellöjligt, men det var det enda som erbjöds. På kvällen blev det ett lydnadspass på ett nytt ställe. Underlaget var för omväxlings skull asfalt med en del grus, och platsen låg brevid en gångväg med några enstaka flanörer som störning. Fokuset var platsliggning och fotgående, samt sitt under gång respektive ligg under gång.
Messi klarade platsliggningen på ett bra sätt, även om han lyfte huvudet mot slutet då han var så varm och flåsig. Fotgåendet var helt ok, jag körde rätt långa sträckor utan belöning. Han tappade koncentrationen vid något tillfälle, men jobbade vidare efter påminnelse. Läggandet fungerade dock inte, han var helt inne på ställandet... Tyckte att jag gav en stor hint via förberedelserna, men tydligen inte tillräckligt.
Tino jobbade på bra med fotgåendet, och han gjorde helt ok stegförflyttningar, även om jag måste balansera tempot. Sättandet gick inte alls, där fick jag backa rejält innan han gjorde rätt. Annars tycker jag att de jobbade på bra trots att det var så varmt, och för Messi, på en ny plats.

Idag har vi roat oss med dummyträning, de fick göra övningarna växelvis för att bevara orken i värmen. Tino fick börja med ett sök i mer öppen terräng, och visst fanns tanken där att ta en sökrunda med dummyn i munnen medans man ändå springer, liksom... Jag får jobba med visselpipan tills han kommer över det (igen, han har gjort så tidigare också), och tänka på att jag skall kontrollera det första kritiska upptaget. Messi fick ett nytt sök med tre dummies, han var aningen konfus över det tredje skicket, men märkbart bättre än förra gången. Inga problem, förutom att han inte satt kvar stadigt när jag preparerade. Sedan linjetag för båda, Messi klarade sina jättebra, medans Tino återigen strulade vid den dolda. Reprisen skötte han dessto bättre!
Markeringar därefter. Messi skötte sina uppgifter utmärkt med rätt fokus och lugn i kroppen. Tino fick förståss svårare övningar, började med en trippel där han hade lite fel fokus på första skicket, men sedan jobbade han jättebra. Fick en doldis på slutet som han tog direkt, hade dock hjälp av ett gammalt målområde, men det var bra tänkt där!
Avslutade med några pass där jag slängde dummies runt och över dem, och jag hämtade alla själv. Såg ett litet ryck i en röd kropp när den första överflygaren kom, men inga problem egentligen. Bra jobbat, grabbar.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar