Summa sidvisningar

måndag 6 juni 2011

Långhelgen kortfattat

Wow! Mer än 5.000 besök på bloggen! Känns stort! Jag använder ju min blogg som träningsdagbok för hundarna; det har varit nyttigt för min träningsplanering och har gjort att jag fått lite bättre struktur på uppläggen. Sjysst bonus om någon annan har haft nytta av det också! Tackar så mycket!

Detta om detta. I torsdags åkte vi iväg till landet för rekreation och arbete med grönsakslandet. Jag hade med en and också, och fick till fyra träningspass totalt under helgen.
Messi började; han grep anden så fort jag tog ut den ur påsen... Gjorde sedan Sanna H´s koppelövning (utan koppel) där jag laddade honom mot anden. Messi grep och vände upp mot mig på alla försök. Sedan en markering med dolt nerslag i terräng. Han hittade den inte direkt, men greppade bra och levererade i hand! Upprepade markeringen med samma fina resultat. Blåste inkallningssignal och belönade när han var på väg in vid båda tillfällena för att förstärka det riktiga beteendet.

Tino ut näst. Han hade omständiga gripanden i nära-övningarna, och var hårdare mot anden än vanligt. Han fick sedan en enkelmarkering med dolt nerslag. Han grep snabbt, släppte anden efter någon meter, tog upp igen, tappade den framför mig och tog upp den igen. Samma strul som vanligt, alltså. Han fick inte göra om...

Eftermiddagens pass ägnades helt åt Messi. Han tog anden direkt i nära-övning. Jag lade sedan anden öppet på gräsmattan. Messi stod frågande över anden när jag skickade honom, så jag sprang och gömde mig. Han kom då in direkt och lämnade i hand. Han fick sedan söka efter anden i terrängen, jag såg inte upptaget men det kändes rimligt snabbt. När han kom ut ur buskagen blåste jag inkallning som förstärkning, och han levererade i hand.
Efter en lång paus körde jag ett pass i vattnet. Vi gick sida-gående till stranden, två personer som agerade publik var redan på plats. Gjorde samma upplägg i fyra repetitioner. Det var att titta mot vattnet; belöning. Lek med bollen-i-snöre medans medhjälpare kastade ut en annan boll. Vände upp mot vattnet och pekade ut riktningen. Jag stod mellan 3-10 meter från strandkanten.
Kast 1&2 blev liknande, bra igångar, bra simning, skakade sig innan avlämnandet med höll kvar bollen.
Kast 3 hamnade långt ut och bollen drev iväg i vinden. Messi gick i, men vände när han nästan var framme. Han tog bollen senare när den blåst närmare strandlinjen en bit bort, då lämnade han av utan att skaka sig.
Kast 4 hamnade i utkanten av vassen. Messi gick för tidigt på medhjälparens fina handtecken, men han var inte under kommando så jag släppt det. Han jobbade fint i rätt område, och lämnade av bollen i hand utan att skaka sig. 

På fredagen började jag med en nära-övning med Messi och anden. Hans gripande var långsamt, och han såg seg ut. Gjorde därefter en kort markering, men han tog inte upp anden. Allt gick bra när jag laddade honom mot anden, men jag bröt där eftersom han verkade vansinnigt trött.

På eftermiddagen fick även Tino vara med, gjorde en nära-övning där de fick gripa anden växelvis. Tino var hemskt het på anden, men missade sitt första försök, så Messi fick chansen- och tog den. De fick några försök på sig, och utfallet var bättre än förra gången vi gjorde den övningen.

Lördag morgon lämande jag hundarna kvar på landet och drog mot Göteborg! Jag och kompis L. ville ju se Håkan Hellström live i Götet, och vilken fin helg det blev! Kalasväder hela tiden, publikrekord på Slottskogsvallen (ofattbara 19.842 pers!!!), god mat och dryck, härlig konsert och lite shopping på det!


Kom hem sent på söndags kvällen, så vi har tagit det lugnt sedan dess. Grabbarna är fortfarande extremt trötta, och jag har inte varit raketpigg heller... Kan vi inte införa fler sådana här långhelgen i kalendern, det är bara så bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar