Summa sidvisningar

fredag 17 juni 2011

Köttätande hare?

En lång arbetsvecka till ända igen! Så skönt, och nu väntar kortare jobbveckor framöver! Härliga sommar!
Vi har haft fantastiskt väder så länge, men i onsdags började man känna igen det gamla vanliga junivädret med regnskurar, blåst och sol då och då. Det är så torrt i markerna, så visst behövs regnet...

I måndags körde vi lite "skojlydnad"; jag står och går tävlingsmässigt så får någon hund hänga på om den känner för det. Det blir opretantiöst, och man kan testa svårigheter och störningar utan press; det brukar bli rätt bra, så också idag.

Tisdagen ägnades åt dummyträning med fokus på linjetag och markeringar. Tycker att Messi visade större förståelse för dubblarna nu, han verkar köpa konceptet. Tino fick jobba med tripplar med någon doldis insmygen. Linjetagen gick så bra idag, Tino gjorde bara någon liten knix vid lokaliseringen av de dolda, men en stor förbättring totalt sätt.

Onsdagens träning ägnades åt lydnad. Messi fick jobba med fotgåendet, inkallningen och 2:ans fjärr. Han fick också göra en kedja med en del av fotgåendet, läggande under gång och inkallningen. Det gick så bra! På förra passet hade han svårt att hitta läggandet, så nu preppade jag honom ordentligt. Jag skall göra en extra grej, även kallat raffinerat dubbelkommando (!), så att han är beredd. Jag har testat med att le innan jag ger kommandot, och han verkar snappa upp det... Tino fick träna på dito moment i treans utförande. På inkallningen stannade han superbra i ställandet, men sprang iväg innan kommandot,- alltid är det nåt´... Det gäller att träna varierat och balanserat, har jag hört... Men nu vet jag det; dags att blanda in kvarhållandet av positionen också, och inte bara själva stoppet. Fjärren var så fin idag, avståndet 7-8 meter.

Igår började träningen med en högst olovlig harjakt!! Det var regningt, och haren tryckte förmodligen stenhårt i ett dike. Grabbarna sprang och jagade varandra i vanlig ordning, men efter en kort stund ändrades deras fokus frammåt och jag såg att de förföljde något. Tino ledde utbrytningen med Messi i släptåg, och det tog tre visslingar innan de avbröt... Tino mindes plötsligt att han var helt fel ute, och de båda fick en time-out som påminnelse. Messi tog inte riktigt till sig av korrigeringen, så jag tog med honom och visade på löpan; "den är förbjuden, harar äter både folk och fä!! Passa dig jävligt noga, och lyssna på pipan!!"
Efter den fina uppladdningen tog vi en avreagerande runda med bus och visselinkallningar (...) innan ett lydnadspass tog vid. Inga ledsna miner, här inte! Messi fick träna på detaljer i fotgåendet med fokus på att hålla ögonkontakt i utgångspositionen. Försöker också att göra övningar där han lockas att släppa fokus, men blir rikt belönad när han fortsätter fokusera. Idag var svanarna hjälpsamma som störningsobjekt! Sedan tog jag fram träapporten för att stämma av läget, jag tränar ju mest med apporterna inomhus. Inga problem med 1:ans upplägg. Han fick därefter göra fria gripanden, och inkallningar med apporten. Prövade också att sätta ihop delarna utkast, vägen fram, gripandet, vända upp, hålla fast och börja inleveransen. På första försöket fick jag några småtugg, men kunde fela dem, och de resterande gångerna blev kalasbra. Tino fick jobba mest med fjärren, och då att få ut avståndet. Han klarade till slut ett skifte på 10 meters avstånd, äntligen!

Idag letade jag febrilt efter en köttätande hare på gärdet, men tyvärr hittade vi ingen. Hade ju varit kul att se om gårdagens insikter fanns kvar i hjärnkontoren... Visselpipan använde jag flitigt i alla fall, och båda vände i luften så fort jag ens tänkte blåsa i den. Enda träningen var att vi körde några set med platsliggningar och sitta-kvar-övningar. Idag började jag träna på avslutningen av platsliggningen, delvis min återgång till den liggande hunden. Jag har ju tränat återgångar och uppsättanden separat, men det är alltid skönt att se det flyta på i ett helt utförande.

I helgen går lydnads-SM av stapeln; stort lycka till alla fantastiska ekipage som får allt det svåra att se så enkelt ut!!! Heja, heja!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar