Summa sidvisningar

måndag 22 augusti 2011

Att leka på allvar

Hemma efter en helg på landet. Det är mycket att skörda nu, både fina egenodlade grönsaker och svampen i skogen! Natten till lördag kom det 12 mm regn, och under dagen blev det ytterligare 16 mm... På söndagen var det istället kalasväder, och tanken på den mörka regniga hösten försvann sin kos, just då i alla fall...

Igår klämde vi in ett par träningspass, både på vatten och på land. Messi fick börja med en ansmygning till ett primitiv gömlse där vi skulle träna tolling. Jag hade i förväg placerat ut två dummies i vassen i strandkanten, men dem såg han inte. Tollingen hade sina brister, jag tror att han inte uppfattar det som träning utan som någon sorts frivillig lek. Jag talade därför om att det faktiskt finns ett allvar i den här "leken", och tog fram köttbullebelöning. Då fick jag bättre fokus direkt, och han gjorde fina inlevereringar. Sedan smygning mot vattnet. Han var lugn och styrbar vid vattenarbetet hela tiden, och vände lätt om för godissök utan protestljud! Han hittade dummiesarna snabbt, men jag såg minsann att han bytte den först hittade mot sin favoritdummy som låg alldeles brevid... Hm, fick göra en liten utryckning där... Messi förstod vad jag menade, och resten av träningen (en kort tolling och två enkelmarkeringar med störning) förlöpte alldeles utmärkt.

Tino fick ett par linjetag och ett par dubbelmarkeringar på vattnet, han var lite lätt i baken till en början, men trenden med att han lugnar ner sig allt eftersom håller i sig. På landbacken fick han sedan fortsätta med detaljer i lydnadsmomenten fotgående, sitt under gång, rutans avslutning och inkallning. Lite struligheter fanns det, men han jobbade bra för sin externbelöning.
Sedan fick Messi komma ut, och jag avslutade med att båda fick träna "kvarsittning". Gjorde tre repetitioner om 20-30 sekunder utan minsta problem, hade köttbulle som externbelöning framför.

Idag var det regnigt igen, så den enda träningen blev med träapporten. Tino gjorde blixtsnabba upptag och inleveranser på olika avstånd, hans lilla krux ligger i att sitta helt stilla i kastögonblicket. Messi fick göra klass 1-utförandet (hyfsade, lägger ingen vikt vid dem) och självständiga gripanden på olika avstånd. Fick tagga honom att springa på tillbakavägen, men han hade bra leverera-tanke. Han avslutade med att frivilligt komma in i utgångsposition, trots att jag hade klickat tidigare, så han har ju en grundförståelse för momentet. Båda hade fina grepp rakt igenom.

Såg just på väderprognosen, den skvallrar som sol hela dagen imorgon! Nice!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar