Summa sidvisningar

torsdag 18 augusti 2011

Semestern är slut...

Fy sjutton vad segt det är att starta upp efter semestern....!! Hundarna har ju inte samma problem, de bara susar på precis som vanligt... Kohagen är nu tom på kor, men några hästar har ersatt dem. Men eftersom det har varit så vansinnigt torrt här har bonden redan skördat vetet, så nu har vi en härlig snubbåker att gå på. Det utnyttjades idag, och vi kunde gå upp till ett skogsparti där jag har plockat mycket Karljohansvamp tidigare år. Men ve och fasa, hela skogspartiet var skövlat på skog!! Det var bara trakorspår och grenar på mina fina svampställen... Jag tröstade mig med att det knappast skulle finnas någon svamp ändå på grund av torkan, men det var en tråkig syn.

Ett par korta lydnadspass har det i alla fall blivit. Igår var det fokus på fotgående och fjärrdirigering. Messi gjorde ett mycket fint fotgående, fick justera positionen en gång på språng march. Svårigheten ligger i att behålla detta under störning. Fjärren har han också fått börja med, har kommit till 2 meters avstånd i skiftena ligg-sitt-ligg. En gång tänkte han tjuvspringa till externbelöningen, men rättade snabbt in sig i ledet. Tinos fotgående var inte så illa, han har fortfarande mycket hets i kroppen, men jag tycker att variationerna har minskat. Han gjorde en riktigt fin serie i fjärren, och några skapliga försök. Lite knepigt att få stabilitet på 10 meters håll, alltid blir det något litet fel på något skifte.

Idag har Messi tränat på stå/stannande på avstånd från mig, en kunskap han behöver både i lydnaden och jakten. Detta tränade jag med hjälp av extern belöning bakom Messi. Jag lockade honom ifrån godiset och så fort han börjat röra sig i riktning mot mig gav jag stopptecken. Alternerade med att han fick springa till matskålen, äta upp godiset, och direkt när han tittade upp fick han stoppsignal. Gick ju bra! Vid något tillfälle gjorde han sin specialare, delvis att sno hela godisburken, men han höll sig nära hela tiden och det blev ingen stor affär av det hela.
Tino fick öva på inkallningen. Den första var helkass, men när jag bad honom att tagga ner blev det väldigt bra. Han avslutade med att göra en riktig 10:a, men det är oroväckande att de bästa försöken alltid verkar föregås av dåliga... Dagens fjärrdirigering var rikigt bra, något skifte var lite skakigt, men som helhet en 9:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar