Summa sidvisningar

onsdag 17 augusti 2011

Jaktkurs del 2, och dagarna därefter

Jepp, på måndagen efter Specialen tog vi tag i jaktkursen del 2 för Sanna Hallgren, eftersom vi ändå var samlade i Sälen. Annars är vi minst sagt geografiskt splittrade i Inlicio-kullen... Hundarna höll ihop förvånansvärt bra, men man fick tänka på att ta täta minipauser och Messis tempo var något sänkt jämför med när han är utvilad. Inte att undra på... Den egna hjärnan tog lite tankepauser den också, men vi kämpade på!

Jag fick med mig en drös övningar att träna vidare med, men det är trevligt att se att vi har en del bra grundkunskaper alla redan. Nu skall vi främst utveckla arbetet på avstånd från mig; med klurigare sök, längre linjetag och att försöka släppa lite på sökandet av ögonkontakt (mer fokus utåt). Jag skall också fortsätta med godisbelöningar, och utveckla dem. Jag har anteckningar att gå tillbaka till, och jag återkommer med de övningarna när vi är på gång igen.

En nyhet för oss var tollingarbetet. Det ser ju så lätt ut, men jag insåg snabbt att här har vi lite jobb att göra... Messi har ju en del ägartendenser, och att komma tillbaka med en boll var väl inte hans första tanke. Vi fick jobba med pipleksak och godisbelöning efter varje tolling, och då fungerade det hyfsat.

Vilthanteringen var fin! Här skall vi främst fokusera på att jobba ut avstånd, och att han inte skall se mig vid upptagen. Vi kan också separera avlämningarna ett tag, om han ser ut att få svårt att fullfölja.

Som sista övning fick vi göra ett litet sök på vatten. Messi jobbade väldigt fint med lugna igångar, fokuserat sök och alla avlämningar var i hand. Vid första avlämningen blev det ett litet skak i pälsen, så han kanske skall blöta magen innan vattenarbetet? På apport 3 och 4 simmade han till en liten ö, där han gick upp och satte sig med dummyn i munnen! När jag ropade på honom kom han som ett skott; han var ju på land, så varför var inte jag där och tog emot...? Roligt att se hur han tänker, han har ju aldrig sett en sådan liten ö mitt i en sjö...

Ja, det var en intensiv, rolig, spännande, nervös och häftig vecka! Och vilket kamratskap vi hade, våran lägenhet regerade helt klart; så fantastiskt! TACK till alla inblandade, vänner och bekannta från när och fjärran!!! Vi ses!

Så fort vi kommit hem åkte vi ut till landet för att rekreera oss de sista skälvande semesterdagarna. Efter flera dagars vila repeterade vi några övningar vi gjort på kursen, och Messi har fått träna tolling i flera omgångar. Han fixade också några linjetag på vatten, även om det första blev misslyckat. Han skulle egentligen tolla, men vinden friskade i och den utlagda dummyn guppade rakt emot honom, så frestelsen blev för stor. Nåväl, lite dumheter blir det ibland! Repriserna skötte han så bra, men jag blev påmind om att tolling inte har högsta prioritet för Messi, så där gäller det att ta fram de riktigt bra belöningarna.

Förresten, idag hade vi ett hallelujah-moment; Messi kom på inkallningssignalen (försök 2) när han hade stött upp en hare! Det har vi inte lyckats med förut, så det var tur att jag hade med köttbullar... Vilken fest det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar