Summa sidvisningar

söndag 14 augusti 2011

Tollarspecialen 2011, 5-7 augusti

Efter några dagar med bristfällig internetuppkoppling kommer nu en sammanfattning av vår Tollarspecial, det stora rasmästerskapet som i år hölls i Sälen, Dalarna.

Vi anlände till Sälen på torsdagens kväll, och fick börja med att köa vid in-checkningen i sisådär 1½ timme... Därefter installation i den rymliga lägenheten, som delades med H. med Viking och Berra, I. med Mikkel och A. med Krut. Det gick väldigt smidigt hela tiden, eftersom jag med mina hundar fick eget rum.

Fredagen började med samling i skogen kl. 7.30 (!!). Tino var först ut med start på WT (working test), öppen klass. Han jobbade helt OK, men utan någon fullträff. Mest missnöjd var jag med vattenstationen, där han var för ivrig i ambitionen att hämta den andra dummyn i dubbelmarkeringen, så han slarvade rejält med avlämningen. Poängen fick man veta först kommande dag, och då var resultraden:

13-14-18-10-15. Totalt 70 poäng med en 4:de plats av 14 fullföljande i öppenklassen.
Maxpoängen är 100, där 75 poäng kvalificerar till uppflyttning.

När Tino var klar tog jag ut Messi en sväng för att se hur han hanterade miljön. Inga bekymmer, han var lugn och samlad. Klockan 13 var det samling för Messis grupp i nybörjarklassen. Han gjorde ungefär det han kunde, men vissa uppgifter var för svåra, vissa moment har vi inte hunnit träna på helt enkelt. Lite missnöjd var jag dock med vattenstationen, där han inte knallade på kastet, men gick i innan mitt kommando. På första stationen tvekade han när han såg så många främmande människor (även kallade funktionärer...) i skogen, men han vande sig fort och hade inte problem med det på följande stationer.
Resultatraden blev:
5-14-15-0-20. Totalt 54 poäng.

Eftersom jag var väldigt mör i kropp och knopp blev det en lugn kväll. Lördagen kom fort, och klockan 8.00 (tidigt!!) var det samling för Messis start inför lydnadsklass 1, premiärprovet. Jag hade värmt upp med flera platsliggningar med störning under gårdagen, och lördagmorgonens uppvärmning gav också lugnande besked. Men ingenting hade förberett mig för Platsliggningen från Helvete, som utspelade sig i våran ring... Messi låg näst längst ut på vänsterkanten. När det var uppskattningsvis knappt en halv minut kvar gick två hundar på högerkanten upp och började leka. Snart var alla hundar uppe i lek, FÖRUTOM Messi och hunden längst ut på vänsterkanten. När tävlingsledningen äntligen avbröt var det full kalabalik, men Messi låg kvar!!! Omstart efter 2 minuter, och Messi ligger perfekt trots att hunden brevid är rätt orolig. Så förskräckligt, men efter den upplevelsen var jag överlycklig och kände att Messi redan hade gjort allt man kan begära!

Nåväl, dags för resten av programmet. Han var ganska störd av miljön runt omkring, blev "tittig", och publiken med hundar satt väldigt nära ringen. Han höll ändå ihop sitt program, och gjorde glädjeskutt efter flera moment. Resultatet blev:
Platsliggande: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 6,5  "SS, position, sent sitt"
Läggande: 8,5  "framföring"
Inkallande: 9,5  "avslut"
Ställande: 8,5  "framföring, något steg"
Apportering: 7  "sent gripande, förarhjälp"
Hopp över hinder: 9,5  "avslut"
Helhetsintryck: 8,5 

Totalt 171,5 poäng och 1: pris med en 4:de placering i vår ring.
Jag är förståss mycket nöjd med lydnadsprogrammet, och främst att han pallade trycket på platsliggningen! Som bonus räckte det till ett 1:a pris, och våran domare var inte av den mest generösa sorten, så det känns rättvist.

På eftermiddagen fanns det lite tid att åka och titta på jaktproven, samt elithundarna i lydnaden. Det finns ingen möjlighet att se alla man vill speciellt när man startar själv, men det jag såg var trevligt och inspirerande!

På söndagen var det traditionsmässigt utställning, och Messi var anmäld i juniorklassen. Domare var Lars Widén.
Kritiken löd:
"Mycket tilltalande hane, maskulint huvud, mörka ögon, korrekta öron. Bra proportioner. Välvinklad. För åldern utmärkt bröstkorg. Rör sig bra. Bra färg och päls."
Vi tilldelades HP, men blev oplacerade. Messi ingick också i kennel Inlicios avels- och uppfödargrupp, där vi blev 2:a i avelgruppen (tror jag!).
Messi visade sig alldeles utmärkt i juniorringen, men när det var dags för grupperna hamnade vi rätt bakom flera löptikar, vilket störde showandet något. Jag är ändå nöjd med det hela!

Våran vistelse i Sälen var inte slut där, utan sedan följde uppföljningen till kennel Inlicios jaktkurs vi gick i våras för Sanna Hallgren. Mer om det i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar