Summa sidvisningar

torsdag 25 augusti 2011

Signalfel

Idag har molnen legat som ett lock över bygden, det har varit mycket hotande, men inget regn föll trots allt. Prognosen för helgen verkar lovande, låt oss hoppas på sol då!

I tisdags blev det ett lydnadspass med de håriga tu. Messi fick göra fotgående, ett helt program med tre belöningar, fint fokus rakt igenom. Sedan en kedja med läggandet, inkallningen och ställandet tävlingsmässigt; gick riktigt bra. Fortsatte med delar i fjärrdirigeringen, jobbar med extern belöning och det funkar bra nu. Som parantes kan nämnas att jag gjort en liten kupp; nu kör jag med skålar i metall! Inte alls lika attraktiva att sno med sig, även om Messi naturligtvis har prövat...

Tino fick slita med det gamla fotgåendet, kör med extern belöning i ganska täta intervall för att motivera honom till att verkligen tänka medans han går. Sedan länkade jag sitt under gång och inkallningen. Nu kan han själva sittandet, men istället har han börjat att tjuvstarta (bjuda) och sätter sig innan kommandot... "Jag vet, jag kan!" Dags att variera tiden innan kommandot, alltså! Annars funkade länken bra. På fjärren missade han det sista skiftet, annars var det så fint. Typiskt.
Avslutade med de gemensamma momenten kvarsittning och platsliggning, båda i korta versioner.

På hemvägen hittade jag dessutom en ung kaja, alldeles fin och "nydöd"! Perfekt! Ploppade diskret ner den i en påse och skapade två träningspass med den inomhus innan den förpassades till frysen. Messi har inte träffat en kaja förut, så han behövde lite peppning, men sedan fick jag fina gripanden och några inleveranser i hand. Tino blev intresserad av Messis arbete, så han gjorde sina nära-övningar riktigt bra efter det. Dock finns det välbekannta plockandet och funderandet inte långt bort, men han har generellt lättare för små fåglar.


Messi motionssimmar, midsommar 2011.
Gårdagens träning var dummy-baserad. Tino fick börja med ett sök, fast han trodde att det handlade om linjetag... Jag kunde dock dirigera honom till området, och väl där jobbade han bra. Sedan fick han pyssla med en klockan-övning, någon dubbelmarkering, ett närsök och något linjetag. Han var väldigt laddad, och hade verkligen saknat sina dummies; var det så länge sedan han fick träna med dem...? Inga större missar, men inte många fullträffar heller.
Messi fick börja med ett två-dummy-sök där jag utgick från en linje som jag kastade ut ifrån. Tidigare har jag mest vallat in en ruta som jag kastat in i, men på senaste kursdagen märktes det att han gärna använder spårdoften som vägledning. Det är ju smart, men främjar inte ett fritt sök, så nu får han jobba så här ett tag. Nåväl, det hela gick i alla fall bra. Han fick jobba vidare med ett närsök (då tittar han upp och undrar varför jag blåser i pipan? signalen är inte helt befäst...), någon minnesmarkering och pyssel med "ut"-signalen. "Ut" funkade så bra på kort håll (Messi 2 m framför dummyn), men när jag i ett anfall av övermod testade på 5 meter blev det en allmän sökövning. Nu vet jag i alla fall att inte heller den signalen är befäst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar