Summa sidvisningar

torsdag 10 november 2011

Lydnads-stadge-träning

Det milda vädret har bestått, och mitt på dagen var det till och med soligt! Fast frammåt sen eftermiddag täcktes gärdet av en massiv dimma, så någon träning kunde det inte bli. Grabbarna fick nöja sig med några tankeövningar inomhus, främst inom fjärrdirigeringens mysterier. Det är fantastiskt bra träning, för hunden måste verkligen lyssna och tänka, samtidigt som tempot skall vara intensivt. Tino gjorde fel på tre ställen, just för att han inte hann lyssna ordentligt... Svår balans, det där, men ett mycket roligt moment.

Igår trotsade vi leran och gick till den närmaste belägna brukshundklubben för att få träna ordentligt i belysning. Vi var där tidigt på kvällen, så vi var helt ensamma på planen. Började med två platsliggningar i följd utan problem. Messi fick sedan börja med att köra igenom hela 1:an (utom apporten) tävlingsmässigt; och det gick som helhet riktigt bra. Fotgåendet var koncentrerat, men han missade ett sättande och en vinkel. Den största missen var att han satte sig upp för tidigt i avslutningen av läggandet.

Dags för Tino, som mest fick träna enskilda moment utan kedjor. Han gjorde ett bra fotgående, men blev lite het i stegförflyttningarna. Sättandet under gång fick en extra behandling, jag har ju märkt att stadgan är usel när jag återgår. När han satt sig på kommandot droppade jag en godbit framför honom för att få ett koncentrerat sittande. På första försöket föll han för frestelsen, men sedan fick jag utmärkta sittanden; jag kunde till och med gå bakom honom utan minsta problem. Bra! Av bara farten fick jag utmärkt stadga även i inkallningsmomentet, så det kändes som en användbar metod.
Rutan fungerade så till vida att han hittade mitten alla tre gångerna, men en gång gjorde han ett skutt innan läggandet så att jag fick ge dk. En gång tjuvstartade han i inkallningen också, så det finns att jobba med där. Hopp-apporten var däremot tjusig.

Messi fick därefter finslipning av detaljerna som har spökat lite, så som stadga i momentens avslutningsfaser och förebyggning av tjuvstarter. Han fick också springa till sin target på tio meters avstånd, inga problem där. Som avslutning ville jag utmana honom lite extra, så jag laddade en extern belöning och ställde upp för fotgående. Han är ju inte van vid det förutom i fjärrdirigeringen, så jag ville se hur han hanterade det och om den gamla "burkkonflikten" kom tillbaka. Och ja, när jag fiddlade med kopplet stack han iväg till belöningsburken och tog den... Men när jag blev "arg" stannade han, och vi började om. Han hade lite svårt när vi gick fotgående i riktning mot burken, men han koncentrerade sig ordentligt och det blev riktigt bra till slut. Bra sätt att träna fokus och kontakt med störning, det skall vi göra mer av framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar