Summa sidvisningar

lördag 30 november 2013

Nytt personbästa!

Idag har Messi och jag startat på vårat sista lydnadsprov för i år. Vi satte nytt personbästa, men det räckte inte riktigt till uppflyttning, och då känns det alltid lite bitterljuvt.

Testade ett annat upplägg inför provet den här gången, det är ju högintressant att försöka dra paralleller och slutsatser av sina små påhitt. Jag brukar träna mer intensivt i provveckan, för att ta en vilodag dagen innan provet. Nu gjorde omständigheterna i livet att han fick mycket sparsamt med träning i veckan, men två pass torsdag och fredag. Hade dessutom en okristligt tidig starttid idag (07.30!!), vilket inte alls passar oss kvällsmänniskor.

Av utfallet kan jag konstatera flera saker; han behöver mycket träning veckan före provet, han är duktig på momentens utföranden, han har förbättrat sig sedan sist, han klarade störningarna mycket bra trots väldigt lite störningsträning senaste månaderna etc. Det som fallerade den här gången var ljuden, och de förekom i de flesta momenten tråkigt nog och drog ner betygen överallt. För honom är det till stor del relaterat till hans laddning, och nu var han PÅ, vilket höll i sig hela provet. Han är uthållig, den gossen. Bättre förberedelser nästa gång, alltså...

Så här gick det:
Platssittning:  10
Platsliggning:  10
Fritt följ:  6
Sättande under gång:  9
Inkallning med ställande:  6
Rutan:  10
Hopp-apport:  10
Metallapporten:  7
Vittringen:  6,5
Fjärren:  5
Helhet:  7
Totalt 246 poäng och ett 2: ndra pris.

Det som förbättrats sedan sist är att han var klockren på hopp-apporten, och att han tog metallapporten trots att det var -4 grader...! Han gjorde en fin vittring egentligen, men han trodde att han tjuvstartade, så han satte sig igen så jag fick ge ett dk på skicket. Och så kom det ljud... I fjärren gjorde han alla skiften rätt, men kryddade med ljud och även ett fint skall i uppsittet...

Jag har inte tävlat utomhus så här sent på året tidigare, jag är ju lite väderkänslig, jag. Men Messi är så varmblodig att jag inte var orolig för att han skulle frysa, något Tino lätt gör. Men att begära att de skall ta metallapporten i minusgrader är tufft, tävlingsledningen skulle ju kunnat vara lite sjysstare och förvarat dem med en varmvattenflaska, eller så. Nåväl, nu har jag testat det här upplägget också. Ser verkligen fram emot en lugnare träningsperiod nu utan prov de närmaste månaderna! Vi ska också börja inlärningen av några elitmoment i lugn och ro, när andan faller på. Förr eller senare kommer 1:a priset i trean, och då känns det skönt att vara lite förberedd inför eliten  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar