Summa sidvisningar

måndag 30 maj 2011

Fullspäckad helg

Ja, hej och hå vad livat det har varit; men kul!

I lördags stod det dummyträning, svår sådan, på schemat. Tino började med det lilla minisöket som vanligt; men den lilla fulingen sökte med dummy i munnen igen... Fel! På försök två hittade han 1:an snabbt, men fick leta länge efter 2:an. I övrigt inget problem. Sedan linjetag med en dold dummy bakom den vi placerade ut tillsammans. Strulade lite på båda försöken när han skulle ha in den dolda dummyn, men höll sig i rätt område.

Messis tur. Han fick samma sök som Tino, och även han fick leta länge efter 2:an. Han sökte och sökte, men kom in tom till slut. Jag gick närmare, och han hittade den själv efter lite uppmuntran. Jag fortsatte att vara modig, och bjöd på en ny variant av dubbelmarkering. En dummy kl 12 och en dummy kl 9. Jag gick inte fram till honom mellan kasten som jag tidigare har gjort, men jag noterade att han tittade på rätt saker. Vid skicket tänkte han gå till 2:an först, men jag kunde lätt stoppa honom. Han kom in igen och var lätt att rikta om till 1:an. Sedan trodde han att 2:an låg lite längre ut än vad den egentligen gjorde, så han lade upp ett litet sök, och hittade självmant utan större problem. Inte helt idealiskt, dock.
Fortsatte med ett enkelt linjetag, han klarade utan problem, men visst var han trött i huvudet.

Tino fick därefter en duvning i linjetag. Det var totalstruligt, han sprang rätt ut i spenaten efter två meter när han egentligen skulle gå efter en dold dummy på linjen... Det var hemskt, så jag blev lite arg och satte honom handgripligen och talade om att nu fasiken får han lyssna och tänka innan han springer!! Ny chans, och det var så mycket bättre. En repetition till, och vips; han gjorde det så perfekt! Bästa någonsinn!

Messi fick en dubbelmarkering till med samma upplägg som förut. Gick nu på rätt dummy från början, men var inte helt på det klara med var 2:an hamnade. Han vimsade iväg lite på en annan doft, så jag felade och pekade mot området. Då tog han den direkt! Alla dummies i hand på alla skick.
Det var en svår träning, men gav fina svar och kändes utvecklande. Avslutade med tre sessioner där jag kastade dummies som jag själv hämtade. Inga problem alls med stadgan.

Söndagen kom med regnskurar och blåst, vädret blev allt bättre frammåt förmiddagen, men under vår tid på dagens utställning var det ganska trist. Det var Stockholms Kennelklubb som arrangerade, och Annuka Paloheimo som dömde tollarna. Messis kritik:
"Bra proportioner. Bra panna. Bra bett. Bra bröstkorg, aningen högt hull. Kunde vara bättre vinklad bak, bra päls. Kunde röra sig bättre speciellt bak. Bra temprament." Vi fick ett VG, och så var det med det. Han var så samlad inför det hela, men väl i ringen ville han spexa lite, så vi fick inte till presentationen på allra bästa sätt. Men det var inget snack, han var inte hennes typ, helt enkelt.

Efter den trista upplevelsen gick vi en shoppingrunda och sedan fick Messi träna platsliggning i vimlet. Han var lite fundersam, men fann sig snabbt. Nära avstånd förståss, men det blev bra övningar. Därefter ett rejält lydnadspass på den angränsande apellplanen. Tino var lite okoncentrerad vid ett tillfälle, och åkte på en time-out, men för övrigt gjorde han flera bra moment. Messi var helt fokuserad, så han fick göra ett par moment tävlingsmässigt. Fick en bra känsla, och kunde konstatera att han nu även kan ettans hoppmoment.

Och imorse var det dags för celebert besök av hela kennel Inlicio, som stannade till hos mig under sin långresa hemmåt. Verkligen otippat eftersom vi bor 100 mil från varandra, så det var lite lätt surrealistiskt... Men så kul! Messi blev överlycklig, och vi hann med både prommenad i kohagen och gemensam frukost innan jag var tvungen att ge mig av till jobbet. Tack så mycket för besöket, det var så trevligt, även om underbart är kort...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar