Summa sidvisningar

onsdag 21 december 2011

Utvisning!

Då skriver vi den 21 december, känns alltid lite overkligt så här dagarna innan jul. Mina beställda julklappar har ännu inte kommit, och dessutom har jag en omöjlig klapp att komma på, så jag ligger ganska efter. Men det brukar bli jul ändå, man får skarva lite och låtsas som att allt var planerat; precis som vanligt, med andra ord...

Ikväll var det sedvanlig träning på brukshundklubben; är så glad att jag har lyckats hålla regelbunden träning dessa mörka tunga månader! Just på träningsplanen var det rejält med snö konstigt nog, eftersom det bara är någon centimeter överallt annars.
Messi fick börja direkt med fotgåendet, belöning externt på bruksstegen. Han kom av sig helt vid ett tillfälle, för spåren i snön var så intressanta. Jag petade på honom, och han fattade vinken. Gjorde sedan ett fin inkallning, men han satte sig några centimeter för långt fram. Sedan rutan. Han blev lite förvirrad av det nya synintrycket av rutan i snö, och hans target var i det närmaste osynlig förrän han stod på den. Fick därför ett stadigt grepp om... en kon! Omstart, reprisen fungerade.

Tino gjorde ett bra fotgående, först två kortare sejourer och sedan ett längre utan belöning. Inkallningen var superbra! Sättandet under gång fungerade riktigt bra med godis som ankare, fick dock en del frambensrörelser utan godisbit framför.

Messis tur igen, nu gick vi direkt på rutan. Och vad gör den lilla skräpråttan, jo tokspringer ut och greppar en kon... Han ville inte alls lämna tillbaka den, så jag blev riktigt lack och tog fram rött kort,- utvisning! Jag önskade honom lycka till på resan till ett mycket varmt ställe, och vände honom ryggen. Istället fick Tino träna igen, och med momentet hopp-apport dessutom (gick jättebra). Messi blev ju sugen och kom springande, men så lättflörtad var jag inte. Tino och jag körde bort honom, för nu var det ju VI som tränade. Snopet, grabben. När Messi var lite spak kopplade jag upp Tino igen, och bjöd in ynglingen. Han lovade att det var en engångsföreteelse (!?) och ställde upp på allt igen, med en nyfunnen respekt. Efter utvisningen fick vi ett lugnt och stadigt språng marsch, och flera bra skick till rutan. Apporteringen var riktigt fin, med lite hjälp med hastigheten på invägen. Hoppet börjar att fungera, fick flera riktiga uthopp denna gång än tidigare träningar.

Tino fick göra rutan tre gånger, två gånger som enskilda skick och en gång i kedja. På ett av skicken (det i kedjan) blev han ostadig i rutan och satte sig upp efter att han varit liggande; ett onödigt krux att jobba med. Annars verkar han ha kommit över avståndsproblematiken, och han hittar nästan alltid mitten självmant. Dagens kedja bestod av ett medellångt fotgående, sitt under gång, inkallning och rutan. Synd på oroligheten i rutan med uppsittet, kan vara så att det beteendet dyker upp just i kedjor. Det poppar alltid upp någon överraskning när man börjar kedja!

Fick alltså massor av intressant information idag om våran träning, förhoppningsvis lärde sig Messi något om uppförande också. Känns faktiskt som en utvecklande och givande träning trots diverse tokigheter på vägen, har man en unghund så har man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar