Summa sidvisningar

fredag 9 december 2011

Vädermisär

Vad säger man om detta väder??!! Ena dagen är det minusgrader, nästa dag regnar det och sedan fryser allt till is igen. Livsfarligt! Idag har det tidvis spöregnat, det har kommit skurar just som jag varit ute i tron att det skulle vara uppehåll, har blivit dygnsur tre gånger. Till den långa prommenaden klädde jag jag för regnstorm, men då kom det inte en droppe. Vädret - jag; 4-0.

Mitt onda knä är väldigt mycket bättre, nu kan jag röra mig så pass att en runda i utställningsringen är klart genomförbar. Har kunnat träna några rundor med Messi, han vet vad som förväntas men har alltid nära till skutt och hopp. Med en synlig godisbit borde det fungera skapligt, men det var väldigt länge sedan han var i en inomhushall. Skall verkligen passa på att störningsträna några lydnadsmoment när vi ändå är där, inomhusmiljön är perfekt för det.

I onsdags gjorde vi en rejäl kraftansträngning; prommenad över gärdet i snöslask för att få träning på klubben i belysning. Vi körde faktiskt lika länge som normalt, men mot slutet var det inte så roligt längre; mina fötter var genomblöta och även Tino frös. Planen var hal, och bromssträckorna blev därefter. Bra att träna i skitväder ibland förvisso, det härdar har jag hört.

Började med platsliggning och platssittning för de båda, Messi hade lite svårt att behålla hakan-i-backen, men annars var det fokuserat.
Messis fotgående var riktigt fint, belönade bara externt med godis på bruksstegen. Han hade faktiskt lite för lågt drag till belöningen, så det var inget problem med riktningsförändringarna. Första inkallningen var alldeles för okontrollerad, men efter ett snack blev vi överens. Apporteringen var riktigt bra, en gång hade han sämre hastighet på hemvägen, men resten var mkt bra. Fick inget riktigt flyt i hoppet, han tycker fortfarande att det självständiga uthoppet är lite märkligt.
Så var det dags för rutan. Jag skruvade upp svårigheten lite för mycket (annonserade inte att det låg en target i rutan), så han började med ett gripande av kon... Började om, och då gick det fint. Flyttade rutan ett snäpp mellan skicken och sände från olika håll. Körde fyra omgångar, och på den sista talade jag inte om att hans target låg i rutan, men då klarade han ändå. Rutan kräver tid och mängdträning! Avslutade med att kedja lite delmoment till förnöjelse.

Tinos fotgående var riktigt skapligt, fick något gnäll på stegförflyttningarna dock. Annars höll han fin position även under språng marsch. Inkallningen varierade mellan skaplig och jättebra, och underlättades inte av halkan. Första försöket av sitt under gång missade han själva sittandet, vilket är verkligt ovanligt. Sedan gjorde han tre jättebra utföranden med hjälp av godisbit som "ankare", då kunde jag gå bakom honom också utan rörelse. Rutan fick lite varierande utföranden, gemensamt var att han självmant hittade mitten alla gångerna, och det känns skönt. Han kan bli ohörsam när han är därborta i rutan, och då missa precisionen i läggandet. Idag hade han problem att förbli liggande i rutan, vilket inte roar mig. Vi får jobba mer med avslutningen, helt enkelt; rutan kräver tid...
Tino fick också göra några rundor i fjärrdirigeringen på 8-9 meters håll. Några skiften var utmärkta, och stå-ligg var klart bättre. Alltför ojämt ännu, men han har tydligt förbättrat sig, förmodligen beroende på finslipningen vi gör inomhus.
Träningen var givande i sin helhet, och det känns bra att genomföra passen trots de trista förutsättningarna.

Förra vintern tränade vi en hel del på den närbelägna kyrkans belysta parkering, men i år pågår det ett stort byggnadsprojekt i närheten vilket inneburit att det skyddande stängslet mot den högtrafikerade vägen är borttaget. Nu känns det ganska otryggt där med mycket tung trafik och buller, så det är inget bra alternativ för tillfället. Men så länge vi kan upprätthålla ett rejält lydnadspass i veckan så får man vara helnöjd i dessa mörka, dystra tider...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar