Summa sidvisningar

tisdag 27 december 2011

Tolling i juletid

Julen är över för den här gången. Känslan är; vad hände?, hur kunde det gå så snabbt förbi? Otroligt tråkigt att gå och jobba idag, kan jag intyga. Har tagit ut mina två sista semesterdagar till nyåret, för annars blir det ju ingen ledighet alls.

På Juldagen flög hon igen, den gamla anden (inte den heliga Anden...) som ställt upp så många gånger på hundträning. Messi fick börja med några upptag utan problem. Sedan gick vi iväg en bit, Messi fick sitta kvar medans jag gömde anden. Därefter fusk-tolling på gräsmattan, han missade en inleverans, men skadan kunde repareras ganska lätt. Han fick tolla åt båda hållen, typ 8 kast med en kortare paus, belöning mellan varje. Skickade sedan på anden, lade på en inkallningssignal när han hade plockat upp, och han kom i fin fart. Han fick totalt 5 skick, på ett av skicken lade han ner anden halvvägs in, annars levererade han inom en halvmeter från mig. Han håller fast anden, så jag får sträcka fram handen,- helst vill jag att han skall trycka anden i handen på mig. Några små hack i maskineriet, men i stora drag en bra insats av ynglingen.

På´n igen på Annandagen, och nu luktade anden rejält trist. Det tyckte inte Messi, så nu har vi tränat med en stinkig and också. Körde samma upplägg som igår med ett par inledande upptag, gömma anden, tolla och sedan skick. Allt fungerade genomgående bättre idag, han kändes så där trevligt självklar i sin aktion. Han kom till och med ända in och lämnade av med tryck i handen. Det blev bara ett kort pass på 10 minuter, men det han gjorde fungerade riktigt bra.
När vi var ute på långprommenad passade vi på att öva lite riktig tolling vid sjön. Och änderna kom simmande som små skott!

Tino har inte fått någon momentträning alls på hela helgen, frånsett när han har visat sina trix under julen. Han har haft fullt upp med att passa på alla människor som gått fram och åter, den stackarn har inte sovit många minuter under dagarna. Han är en vakthund med fullständig koll, han. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar