Summa sidvisningar

söndag 5 februari 2012

Den som söker skall finna

Det har varit en riktigt vintrig helg, igår kväll var det hela -16 grader. Idag har det varit kring -7, men blåsten gjorde att det kändes mycket kallare. Det är väldigt oskönt att träna hund i dessa temperaturer, speciellt när man måste fiddla med belöningsgodis och frusna dummies. Nåväl.

Jag körde en liten nerbantad version av dummyträning i helgen. Igår tog jag bara med en valpdummy som jag körde markeringar med. Låter ju dösimpelt, men terrängen och snön gjorde det ganska svårt. Upplägget var att båda hundarna var lösa, de skulle jobba växelvis en i taget. Jag valde nu att stå framför och ha ögonkontakt med den hund som skulle stanna kvar, medan den som skulle jobba på markeringen fick muntligt kommando. Det fungerade bra och vi slapp missförstånden.

Igår började det dåligt, varken Tino eller Messi hittade den första markeringen, så vi fick leta efter den gemensamt. Det fortsatte dåligt för Tino, han blev eye-wipad av Messi hela tre gånger på de följande övningarna! Messi gjorde det mycket bra, han hade uppenbarligen markerat dummyn fastän det var Tinos skick. På den tänkta sista övningen lyckades jag med konststycket att kasta bort dummyn; den försvann helt enkelt... Vi letade förgäves, och jag ville inte leta i evighet då det var så förbaskat kallt. Fick gå hem tomhänt.

Inleveranserna var riktigt dåliga, och Messi har en historia av att inte vilja leverera när Tino är nära mig. Det har poppat upp en massa lekbeteenden sista tiden i vinter, och de fortsatte idag. Fortsätter därför med extra hjälp med inleveranserna, men han måste också vänja sig vid att lämna av med annan hund i närheten. Tino har inte ett spår av konkurrens i sig, så det är Messis eget föremålsintresse som hämmar honom.

Idag körde vi samma koncept, och nu var Tino beredd. Han missade bara ett av fyra försök, men döm om min förvåning när även han lekte med dummyn!! Det är visst skillnad när det är snö, han som alltid störtar in med sina apporter...
Messi visade samma fina upphittande förmåga idag, men inleveranserna lämnar mycket att önska. Två av fem var godkända, så det är bara att jobba vidare med det. Messi tjuvstartade också på ett kast. Det var helt misslyckat (dummyn fastnade i vanten) och hamnade några meter från honom på fel sida, så att säga. Vi hade ett samtal om det, och han insåg misstaget. Annars var de helt stadiga på båda träningspassen. Det är nyttig träning att ha båda lösa och köra dem växelvis, och mer utmanande för mig också. Det blir mer intensivt så ingen behöver sitta och frysa. Men också hetsigare, så det får ske med måtta.

Till slut gick vi iväg för att leta efter den borttappade dummyn, och jag hittade den direkt! Fånigt att jag inte hittade den igår, men glad att få den med hem i alla fall. Min egen sök- och markeringsförmåga är alltså rätt bristfällig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar