Summa sidvisningar

torsdag 23 februari 2012

Vårtecken

Jag blev ju nästan bönhörd från igår; idag kom solen! Det började "som vanligt" med snöblandat regn, men på förmiddagen blev det soligt, och det skall fortsätta flera dagar till!

Det är så ljust nu på förkvällarna att det går bra att träna apportering igen! Det har jag liksom inte märkt, eftersom de senaste veckodagarnas kvällar har varit dolda i tjocka moln. Men nu var det läge, så jag tog med en valpdummy (platsar i fickan) för några övningar. Blev dock lite överraskad när hela kohagen var förvandlad till en smärre bassäng... Kohagen sluttar ner mot sjön och hela den anslutande åkerns smältvatten hade svämmat över hagen. Messi tyckte det var helkul, han sprang så det sprutade om öronen, medans Tino var lite mer återhållsam. Messi passade på att ta årets första "dopp" i ett dike med vatten och snömodd, han riktigt njöt av det hela. Synd att det fortfarande är lock på sjön (läs: is), hälsar isbjörnen...

Träningen bestod i markeringar och en-dummy-sök där båda satt okopplade, de fick jobba växelvis. Inga problem med arbetsordningen, den som fick jobba fick muntligt kommando och den som skulle sitta kvar stod jag framför med ögonkontakt. Messi gjorde omtag på två apporter, men kom in mycket bra med de övriga. Nu fick han ju också lämna av nära Tino, vilket är en svårighet för honom, så det var bättre resultat än på tidigare träningar.
Messi fick också göra några linjetag, flera av dem dolda, men där han visste vad som var på gång. På ett av dem gick han ut exakt rätt, men sprang över dummyn då han hade längre längder i kroppen. På reprisen hjälpte jag honom med att blåsa närsök-signalen, men då var han redan beredd så det hade inte behövts. Jag har låtit honom gå på långa linjetag efter en av mina "tappade" handskar under vintern, vilket säkert satt i minnet.

Härligt med ordentligt takdropp, snart är det vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar