Summa sidvisningar

söndag 22 april 2012

Blinkar för boll

Börjar med att meddela att den tidigare utannonserade kursplatsen är tillsatt!

Annars har den här helgen inte bjudit på något extravagant, tvärt om. Jag har mest surat över det tråkiga vädret (känns det som), och tittat på TV-sport... Hm. Igår blev det ändå ett rejält träningspass med dummy, samt en tennisboll. Den där tennisbollen, ja. Messi är expert på att sortera, att välja ut det som han anser höra till och sedan ignorera resten. Han anser att tränar vi med dummies, då kan man inte apportera tennisboll i samma övning...

Vi började med sök. Messi hittade tennisbollen, men valde bort den och apporterade två dummies istället. När jag skickade ut honom igen fattade han ingenting; "vadå, det finns ingen dummy där ute, jag har hittat dem". När jag sade att bollen hör till tog han ju den, det är inte gripandet av en boll som är problemet, ju... Reprisen gick i samma anda, men på tredje försöket lyckades jag klicka just när han hittade bollen, och då kom han in med den. Ganska knäppt!

Tino sökte för kung och fosterland, men tog en extra sväng med den första apporten i munnen; ett tämligen hopplöst problem. Reprisen gick dock bra. Sedan jobbade vi med linjetag; båda gjorde bra insatser.

Några markeringar hör ju också till, och Messi fick en ny variant med en minnesdummy och en vanlig dubbel (en dummy och en tennisboll). Jag riktade in honom på den första apporten, jag valde förståss tennisbollen. Han sökte på rätt ställe, men drog sig sedan åt vänster. Blåste då stoppsignal (för första gången i en övning), och pekade åt höger. Det hela var lyckosamt, och han kommer in med bollen. Bra! Resten var plättlätt.

Tino fick en klockanövning med två kända apporter och en dold. Varierade sedan avstånd och skick med stopp-höger/vänster. Inga problem idag, han gjorde som vanligt ingen skillnad mellan apportföremålen.

Inleveranserna var genomgående fina, Messi har en tendens att "tappa" sådana här små valpdummies, men det var ovanligt lite av den varan. Avslutade med att kasta föremålen omkring dem utan att de fick hämta, inga problem där.

Idag blev det bara några stoppövningar med boll som extern belöning bakom, samt att Messi fick torr-tolla en omgång på landbacken. Småtråkigt, alltså. Nåväl, jag får kompensera med att dela ut tuggisar, det är bra grejjer, det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar