Summa sidvisningar

onsdag 4 april 2012

Snart påskledigt...

... snart. Bara en arbetsdag till...
Kroppen min mår lite bättre nu, mest bara hosta och halsproblem kvar. Har varit så tyst jag förmått i tre dagar för att halsen/rösten skall återfå sin glans (...), hoppas att den håller nu.

Igår tog jag med tennisbollarna ut till gärdet för att köra några övningar. Närsöken gick bra för de båda. Roade oss sedan med att göra dubbelmarkeringar in i den gamla torra vassen, båda var lösa och fick jobba växelvis. Messi gjorde en misstänkt extra runda, så han missade belöningen och fick göra om. Tino blir om möjligt ännu hetare av bollar än av dummy, men han höll sig på rätt sida.
Gjorde därefter en misslyckad linjetagsövning, båda gjorde galet men av olika anledningar. Det var bara att avbryta och hoppas att ingen av dem minns detaljerna... Avslutade med ett moment torr-tolling med Messi. Ingen mitt-emellan-belöning alls denna gång, vilket gav en liten kvalitetssänkning i form av att han vid några tillfällen lade sig bakom mig för att smaka lite på tollingbollen. Ingen fara egentligen, bara att styra in honom på rätt tankespår igen.

Idag blev det ett något nerbantat lydnadspass, fast på en parkeringsplats då jag inte kände mig i knallform för långutflykten till brukshundklubben. Det blev rätt bra, och grabbarna var glada att få gå lydnad igen.
Messi fick börja med ett riktigt bra fotgående med rätt sinnesstämning. Läggandet gick utmärkt, men på inkallningen fick jag någon tjuvstart. Fick då tillfälle att kvalitetssäkra kvarsittandet med olika störningar, exempelvis att jag öppnar munnen utan att säga något... eller att säga pannkaka... Han svarade bra på det. På den andra serien med fotgående fick jag något ljud, insåg att tändningen var för stor och avbröt. Lugnt och fint måste det vara.
Jobbade därefter med hoppet, nu i form av en parkeringsavskiljare. Lite konstigt, tyckte Messi, men han kom över till slut. Fokuset var på att få ett stadigt sittande efter överhoppet, och lite mer träning behövs där. Floppen idag var fjärrdirigeringen, där Messi hade svårt att få till skiftet ligg-sitt. Vi har tränat så mycket ligg-stå (och har även börjat med stå-sitt) att han "glömt bort" sittandet. Nåja, en liten uppfräschning så skall det vara ordnat igen. Roligt var att kedjorna med fotgående, läggandet och inkallning fungerade riktigt bra.

Tino började med ett fint fotgående, även stegförflyttningarna fungerade bra i momentet. Inkallningen var jättebra. Hade även framgång i sitt under gång, där han faktiskt klarade att titta frammåt genom hela momentet, två gånger i rad. Använde extern belöning som hjälp, då funkar det. Han grejade tre bra serier med fjärrdirigering, men missade på två skiften totalt. Felen beror oftast på att han har för bråttom och inte hinner tänka, så jag måste vara noga med förberedelserna. Avslutade med slutklämmen av rutan, alltså läggandet på avstånd följt av min gåprocedur och inkallningen. Gick bara bra.

Väl nere vid sjön såg vi en grupp vitkindade gäss en bit ut. Tog tillfället i akt, så Messi fick improvisera en tolling, med godisbitar att skutta efter. Det är ju för läckert att se gässen komma simmande rakt emot oss, trots att jag satt helt öppet på gräsmarken. Kul!

Glad påsk till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar