Summa sidvisningar

fredag 13 april 2012

Skrämmande störning

Fy, sånt väder det är, och har varit hela veckan!! Men snöblandat regn... me not like.

I onsdags gick vi över markerna til brukshundklubben igen, det var ett par veckor sedan nu. Det började dåligt, blev bra i mitten (själva träningen), och slutade dåligt! Grabbarna var nämligen lite höga i hatten under prommenaden dit, för nu härjar löptikarna som allra värst. Jag fick korrigera för "vardagslydnadssaker" i en omfattning jag inte gillar, och var fortfarande lite sur när vi var framme. Störningar erbjöds av ett annat tränande ekipage, samt några hundrastare.

Tino fick göra fotgående med stegförflyttningar, rutan, sitt under gång, hopp-apport, inkallning och fjärrdirigering. Fotgåendet delade jag upp någon gång, men mestadels fick han göra kedjor av momenten. Fotgåendet var rätt bra, någon gång hamnade han i fel position, men då bröt jag bara och startade om. Hans stegföflyttningar var riktigt bra! Sättandet fick han göra tre gånger, en gång missade han. Mina tillbakagångar fungerade ovanligt bra, fick något litet tramp, men han kom ihåg att titta rakt frammåt! Samma sak med fjärren, missade ett skifte i två serier. Rutan då:  började med ett utmärkt skick. Sedan kom en människa förbi med en jättestor boll i famnen, det såg egentligen ut som en boll med ben... Tino blev jätterädd, men när hon passerat skickade jag mot rutan igen för att öva med den störningen. Inga problem så långt, han intog rätt position. Men då kom hon tillbaka, var på Tino reste sig och lämnade rutan för att kolla av henne. Jag avbröt och skickade igen, men då hade han dåliga minnen av rutan och undvek att gå dit. Tog en tankepaus, och gjorde om, och nu fungerade det. Så kan det gå, och bra att träna på.
Övrigt gick bara bra, han klarade fem moment i kedja utan nollor.

Messi gjorde också en bra träning, körde genomgående med extern belöning. Tänkte speciellt på att göra ett lugnt fotgående, och fick bara ett felaktigt startbeteende. Annars någon liten miss i en höger halt (måste specialträna den), men inga skutt på språng marsch. Inkallningen var fin, men han kan hamna snäppet för långt fram i avslutningen. Hoppet var fint, men sättandet bör bli mer distinkt. Apporteringen var super, och fjärren fungerade fint på fem meters håll. Rutan gjorde han så bra, men jag klantade mig på ett kommando, reprisen var bra.
Sen fick han ett psykbryt när ovanstående person med boll gick förbi, och sen kom ett gräsligt yl-skall mot en annan hund. Suck!! Då surnade jag till igen...
Avslutade med en omgång platssittning och platsliggning utan problem.

Igår hade jag med mig en tennisboll på långprommenaden, så vi tränade på stoppsignalen och gjorde några sökuppgifter växelvis. Stoppsignalen tränar jag på både in- och utväg, den behövs på olika sätt inom lydnad respektive jakten. Messi verkar tycka att stoppet/ställandet är rätt kul, så jag har redan börjat prova med olika avstånd. Bollen kom också väl till pass på hemvägen när vi passerade sjön. En flock med 20-talet vitkindade gäss spanade in oss, så det blev ett spontant tollingpass. Det är mäktigt när en hel flock kommer simmande rakt emot oss, och de stannade kvar vid strandkanten även när jag reste mig och gick. De behöver ingen störningsträning...! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar