Summa sidvisningar

söndag 1 april 2012

Tråkiga återbesök

Vintern har gjort comeback... I dagarna två har det omväxlande varit snöstorm, regnat, haglat och varit solglimtar. Klassiskt aprilväder, alltså. Nåväl, man får ge sig till tåls, för våren är ostoppbar. Idag såg vi sångsvanar och tranor på genomresa; så trevligt, så.

Något som också gjort comeback är min gamla förkylning... Hela helgen har gått i sjuklighetens tecken med feber, snuva, hosta och muskelvärk. Men med Ipren innanför tröjan kan jag fungera skapligt, så idag blev det ett litet träningspass. Hundarna börjar ju bli rastlösa...

Messi fick börja med två närsök efter 2 valpdummies; inga problem alls. Tino fick ett närsök han också, inga problem där heller. Sedan fick de jobba en åt gången på några dubbelmarkeringar in i vassen, medans den andra satt passiv brevid. Fungerade bara bra, utom ett litet missförstånd på slutet där Messi gick och kollade en gammal nerslagsplats, istället för att gå "sida". Vet inte om det var han som var olydig, eller om jag var otydlig med kommenderingen, så jag gjorde ingen större affär av det.

Men i nästa övning dök det upp ett krux. Jag skickade Messi på ett linjetag (han hade sett mig pyssla med något där på avstånd), blåste stopp, och närsökssignal. Han hittade dummyn, men fortsatte söka och grep sedan den andra dummyn... Hoppsan, han har inte bytt dummy förut, men det skall väl också hända någon gång, speciellt i en sådan här övning. Fick därför tillfälle att lyfta ur själva problembeteendet (gripa en dummy, fast det ligger två alldeles nära varandra), repetera och sedan sätta ihop allt till ett helt moment igen. Han gjorde sedan rätt två gånger i rad, och då gav vi oss. Tino skall också ha en eloge som satt stabilt och passivt under tiden jag jobbade med Messis övningar. Avslutade det hela med att kasta dummies omkring dem utan att de fick hämta; inga problem alls.
På hemvägen skötte de sig så fint och gick lugnt förbi änderna som satt och chillade vid strandkanten. Inte heller gässen på åkern gav upphov till några ryck i benen. Gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar